Aktualności

Apel o waloryzację opłat za badania techniczne samochodów

Od ponad 17 lat za badanie techniczne pojazdu klienci płacą tę samą, ustalaną przez państwo, kwotę 98 złotych, która nie przystaje do obecnych realiów gospodarczych.

Konfederacja Lewiatan i Związek Pracodawców SKP apelują do rządu o jak najszybszą waloryzację tej opłaty, minimum o wskaźnik inflacji.

– W ostatnich latach znacząco wzrosły koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy borykają się z drastycznymi podwyżkami cen energii elektrycznej i gazu. Wiele stacji kontroli pojazdów już dziś balansuje na granicy opłacalności, a niektóre są po prostu zamykane. Wysoka inflacja i brak waloryzacji opłaty za badanie techniczne samochodu osobowego spowodowały, że dziś jej realna wartość dramatycznie spadła, co stawia pod znakiem zapytania sens prowadzenia tego typu działalności gospodarczej – mówi Kazimierz Zbylut, prezes Związku Pracodawców SKP.

Konfederacja Lewiatan i Związek Pracodawców SKP apelują również o zawężenie zakresu regulacji zawartych w projekcie zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym wyłącznie do kwestii koniecznych dla implementacji unijnej dyrektywy, czyli takich jak:

– zapis o elastyczności terminu okresowego badania technicznego;

– zapis o uruchomieniu działalności szkoleniowej dla diagnostów;

– wprowadzenie tzw. szkolenia „przypominającego” (warsztatów) dla diagnostów oraz (seminariów) dla wykładowców OSD i pracowników nadzoru starostw.

Trudna sytuacja międzynarodowa po rosyjskiej agresji na Ukrainę, i związana z tym ogromna niepewność i nieprzewidywalność, powinna skłonić rząd do  ograniczenia do minimum liczby nowo uchwalanych regulacji  dotyczących spraw gospodarczych. Przed przedsiębiorcami pojawiły się zupełnie nowe wyzwania związane z funkcjonowaniem i rozwojem biznesu, zatrudnianiem i pomocą dla Ukraińców. Oczekują oni teraz ograniczenia niepewności i zamieszania  we wprowadzaniu nowych przepisów.

Kontrowersyjna reforma systemu badań technicznych pojazdów i związane z nią koszty są w tym momencie przykładem takiej „nadmiarowej” regulacji.