Aktualności, Wieści z firm

Jakie kluczowe innowacje w obszarze ograniczeń pomogły stworzyć potęgę InPost



Firma Inpost od dawna mnie interesowała, gdyż jako jedna z nielicznych firma w skali świata jest 100% innowacją i praktycznie wszystko co tworzy – tworzy od podstaw nie mając zasadniczo od kogo kopiować pomysły. A to co powstaje nieprawdopodobny sposób jest ściśle zaplanowaną innowacją dokładnie tam gdzie to jest potrzebne (tam gdzie akurat jest ograniczenie). W poniższym tekście uzasadnię dlaczego według mnie Rafał Brzoska to nie tylko fenomenalny biznesmen, ale także prawdopodobnie jednym z największych innowatorów w jednym szeregu z samym Stevem Jobsem. Szykując ten tekst od dawna zabiegałem o przeprowadzenie wywiadu z Rafałem Brzoską. Niestety mimo kilku wymian zdań systematycznie mi dotychczas odmawiał. Dlatego ten materiał przygotowałem w oparciu publicznie dostępne źródła wsparte przez fundamentalną logikę biznesową.
Rafał Brzoska jak wiadomo to założyciel InPost. W odpowiedzi na kolejne wyzwania rynkowe oraz ograniczenia tradycyjnych usług pocztowych, stworzył koncepcję Paczkomatów®, która zrewolucjonizowała rynek logistyczny. Każda z innowacji InPostu stanowiła rozwiązanie konkretnego problemu i przyczyniła się do dynamicznego wzrostu firmy. Poniżej chronologiczna lista innowacji wraz z datami ich wprowadzenia oraz uzasadnieniem.

1. Początek: Idea Paczkomatów® jako Odpowiedź na Odmowę Współpracy przez Pocztę Polską (2009)
Wiele lat temu gdy Inpost dopiero raczkował (działając wtedy w ramach innej spółki) – chciał dystrybuować swoje paczki z wykorzystaniem sieci placówek poczty polskiej. Było to najbardziej oczywisty wybór – ale niestety spotkał się z odmową. Decyzja Poczty Polskiej (której pewnie żałują do dnia dzisiejszego) zmusiła InPost do szukania niezależnego rozwiązania. Brzoska postawił na rozwój własnej sieci samoobsługowych urządzeń, co zapoczątkowało budowę pierwszych Paczkomatów®. Dzięki temu InPost uniezależnił się od państwowej infrastruktury. (Ograniczenie: Brak taniego i wygodnego sposobu dostawy paczek do konsumenta)

2. Sprawny Proces Odbioru jako Odpowiedź na Potrzebę Skrócenia Czasu Komunikacji z Kurierem (ok. 2009)
Wraz z rozwojem e-commerce ilość dostarczanych przesyłek przez tradycyjnych kurierów rósł szybko. Ale dla konsumentów potrzeba interakcji z kurierem była dość czasochłonnym procesem. Dlatego InPost zidentyfikował potrzebę drastycznego uproszczenia procesu odbioru paczek, minimalizując czas umawiania kuriera, oczekiwania na kuriera, pokwitowania u kuriera. Paczkomaty® umożliwiły odbiór przesyłek bez kontaktu z kurierem, co skróciło czas i uwagę potrzebną, aby odebrać paczkę zwiększając tym samym komfort klientów. (Ograniczenie Konsumenckie: Brak czasu na czasochłonne odbieranie przesyłek)

3. Odbiór z Jednego Miejsca Dostaw jako Odpowiedź na Presję Cenową (ok. 2009)
Wcześniej ostra konkurencja cenowa między kurierami doprowadziła do upadku wielu kurierów pod presją dużego rozproszenia dostaw. Koncentracja dostaw w Paczkomatach® pozwoliła firmie Inpost na znaczne obniżenie kosztów operacyjnych w porównaniu do tradycyjnych dostaw. To rozwiązanie umożliwiło InPostowi zaoferowanie bardziej konkurencyjnych cen i szybkie zwiększenie udziału w rynku.  (Ograniczenie: Wysoki koszt indywidualnych dostaw do konsumentów)

4. Funkcja Zwrotów jako Sposób na Przejęcie Rynku eCommerce (2013)
InPost, widząc rosnącą popularność e-commerce dostrzegł potrzebę sprawnej obsługi zwrotów, których prawo gwarantowane było przez przepisy o handlu internetowym. Dlatego wprowadzono funkcję zwrotów przez Paczkomaty®. Dzięki temu proces zwrotów stał się prostszy dla klientów, co pomogło firmie przyciągnąć licznych sprzedawców e-commerce. (Ograniczenie Konsumentów: Czasochłonny  proces zwracania towarów)

5. Aplikacja InPost Mobile jako Odpowiedź na Potrzebę Nadzoru Rosnącej Skali E-commerce oraz Skrócenia Czasu Odbioru Paczki (Luty 2019)
Klientom zawsze zależało na sprawnym nadzorze nad wieloma przesyłkami od wielu dostawców. Wprowadzenie aplikacji mobilnej umożliwiło klientom między innymi zdalne otwieranie skrytek i śledzenie paczek w czasie rzeczywistym. Użytkownicy mogli odbierać paczki jeszcze szybciej, a firma ograniczyła potencjalne kolejki przy Paczkomatach®. (Ograniczenie Konsumentów: Chaos wynikający z otrzymywania wielu przesyłek od wielu dostawców)

6. Usługa „Paczka w Weekend” jako Sposób na Zwiększenie Przepustowości (Marzec 2020)
Szczególnie w okresie początku Pandemii COVID przepustowość paczkomatów stała się wielkim ograniczeniem na wykładniczo rosnącym rynku. Zauważono, że czas odbioru przesyłki, gdy dostawa odbywa się w weekend jest najczęściej krótszy (bo ludzie mają więcej czasu). Wprowadzenie dostaw w weekendy umożliwiło klientom odbiór paczek w soboty i niedziele, co nie tylko rozładowało ruch w Paczkomatach® w dni robocze ale też znacząco zwiększyło przepustowość najbardziej popularnych lokalizacji. (Ograniczenie: Brak wystarczającej przepustowości paczkomatów i Brak czasu na odpowiednie zwiększenie zasobów)

7. Multiskrytka jako Optymalizacja Przestrzeni i Wygody Klienta (Kwiecień 2020)
Z czasem nawet największe paczkomaty w niektórych lokalizach stały się ograniczeniem. Dlatego wprowadzono możliwość lokowania wielu przesyłek od różnych dostawców w jednej skrytce Paczkomatu®, co pozwala klientowi na odbiór wszystkich zamówień w jednym miejscu i za jednym razem. Dzięki temu rozwiązaniu klienci mogą odebrać kilka paczek w jednym punkcie, co znacząco skraca czas odbioru i eliminuje potrzebę odwiedzania kilku skrytek. Dodatkowo to zwiększa przepustowość paczkomatów. (Ograniczenie: Brak wystarczającej przepustowości paczkomatów i Brak czasu na odpowiednie zwiększenie zasobów)

8. Możliwość Wydłużenia Oczekiwania na Przesyłkę jako Narzędzie Komfortu (Lipiec 2021)
W praktyce jak klient zamawia dany produkt… czasem może błędnie oszacować termin dostawy od klienta. Tradycyjnie przesyłka czeka na odbiorcę 48h w paczkomacie. Aby ograniczyć ilość zbędnych ruchów logistycznych Inpost zaoferował klientom (którym nie pasuje) opcję wydłużenia czasu odbioru przesyłki i tym samym dając im większą elastyczność. Zmniejszyło to także liczbę paczek odsyłanych do centrali / nadawcy, co przełożyło się na niższe koszty operacyjne. (Ograniczenie Konsumentów: Trudność z precyzyjnym określeniem terminu dostawy do paczkomatu i ryzyko odesłania przesyłki)

9. „Dostawa do Najbliższego Paczkomatu®” jako Mechanizm Ochrony przed Przeciążeniem (2021)
W okresach zwiększonego ruchu dostępność niektórych paczkomatów stała się problemem. Dla firmy Inpsot zwiększanie ich pojemności aby dopasować się do maksymalnego obciążenia nie miało sensu ekonomicznego. Dlatego wprowadzono funkcję automatycznego przekierowania przesyłek do najbliższego Paczkomatu® w razie zapełnienia. Klienci są o tym informowani oraz o możliwości odbioru w późniejszym terminie w docelowym (wybranym) Paczkomacie®. To oczywiście zwiększyło satysfakcję konsumentów. (Ograniczenie: Zmienny poziom obciążenia poszczególnych paczkomatów)

10. Wysyłanie Bez Etykiet jako Ułatwienie Dla Zwrotów (2021)
Procedura zwrotów – szczególnie wymagające druku etykiet jest pewnym utrudnieniem dla niektóych konsumentów nie posiadających drukarki w domu. Dlatego InPost wprowadził funkcję wysyłki paczek bez etykiet, co uprościło proces nadawania przesyłek i zwrotów. Klienci mogli szybko i łatwo wysłać paczkę podając tylko nadany w aplikacji NUMER przesyłki, co było szczególnie przydatne przy zwrotach towarów. (Ograniczenie Konsumentów: Czasochłonny  proces zwracania towarów)

11. Własna Fabryka Paczkomatów® jako Sposób na Obniżenie Kosztów (2021)
Koszt instalacji paczkomatów w bardzo ruchliwych miejscach nie stanowił problemu. Ale z czasem „monopolizacja rynku” wymagała instalacji urządzeń także w mniej zaludnionych lokalizacjach. W efekcie ROI z takich lokalizacji stało się wyzwaniem. Z drugiej strony potrzeba ciągłej innowacji była dużo trudniejsza przy zewnętrznych dostawcach urządzeń. Dzięki uruchomieniu własnej fabryki InPost zredukował koszty produkcji Paczkomatów® co pozwoliło na lepszą rentowność słabych lokalizacji.  Firma zyskała również większą kontrolę nad technologią i możliwością dostosowania urządzeń do swoich potrzeb. (Ograniczenie: Duży koszt inwestycji oraz Malejący ROI nowych paczkomatów)

12. Rowerki do Dostaw jako Mechanizm Przyspieszenia Transportu Miejskiego (Czerwiec 2022)
Z czasem ilość paczkomatów oraz utrudnienia w komunikacji na terenie ścisłego centrum były sporym utrudnieniem w transporcie. Dlatego InPost wprowadził rowery kurierskie własnego projektu, aby szybciej i bardziej ekologicznie dostarczać paczki na terenie centrum oraz śródmieścia większych miast. Dzięki temu firma mogła obsługiwać więcej przesyłek w krótszym czasie, szczególnie w godzinach szczytu. Dodatkowo w ten sposób przesyłki, które przesyłane są na terenie jednego miasta mogą ominąć zasobo-chłonny proces sortowania. (Ograniczenie: Szybkość dostaw na terenie miast)

13. Nagranie na Kamerę Odbioru Paczki jako Zastępnik Pokwitowania Odbioru (2023)
W tradycyjnych usługach kurierskich potwierdzenie odbioru zawsze stanowiło dość czasochłonną i problematyczną czynność. InPost od początku przyjął, że może uprościć proces odbioru przesyłek przyjmując, że samo otwarcie skrytki oznacza odebranie paczki. Z czasem InPost wprowadził innowacyjne rozwiązanie w postaci automatycznego nagrywania momentu odbioru paczki w Paczkomacie®, które stanowi obecnie odpowiednik tradycyjnego pokwitowania odbioru. Dzięki zamontowanym kamerom, rejestrującym proces odbioru, klienci i firma zyskują dodatkową warstwę bezpieczeństwa. Nagranie stanowi dowód na to, że paczka została odebrana przez osobę uprawnioną, co ogranicza możliwość nadużyć. (Ograniczenie: rosnąca ilość nadużyć wynikająca z dużej skali)

14. InPost Pay jako Integracja Płatności i Dostawy w Jednym Kliknięciu (Październik 2023)
Gdy InPost uzyskał sporą saturację rynku to możliwość zarabiania na samych dostawach stał się wyzwaniem. Dlatego, aby zwiększyć wartość sprzedaży na konsumenta wprowadził usługę InPost Pay, która łączy proces płatności i wyboru dostawy w jednym przycisku na stronie produktu. Dzięki temu klienci mogą przenieść zawartość koszyka do aplikacji InPost Mobile, gdzie finalizują zakup bez konieczności ponownego wpisywania danych. Usługa ta zapamiętuje preferencje użytkownika dotyczące metod płatności i dostawy, co przyspiesza kolejne transakcje. (Ograniczenie: udział w rynku samych przesyłek)
Wzrost Sieci Paczkomatów® oraz Wyniki Finansowe
Aby potwierdzić skuteczność strategii Inpostu poniżej statystyki rozwoju sieci Paczkomatów® na przestrzeni ostatnich 10 lat: 2014: 1 100 Paczkomatów®2016: 2 600 urządzeń2019: 4 800 urządzeń2021: ponad 13 000 urządzeń2022: 19 306 urządzeń2023: 20 000 Paczkomatów® w Polsce
W zakresie ilości przesyłanych paczek przez sieć Paczkomatów® tylko na terenie Polski mamy poniższe liczby: 2010: Około 50 000 przesyłek.2011: Około 200 000 przesyłek.2012: Około 500 000 przesyłek.2013: Około 1 000 000 przesyłek.2014: Około 3 000 000 przesyłek.2015: Około 7 000 000 przesyłek.2016: Około 15 000 000 przesyłek.2017: Około 30 000 000 przesyłek.2018: Około 50 000 000 przesyłek.2019: Około 100 000 000 przesyłek.2020: Około 250 000 000 przesyłek.2021: Około 400 000 000 przesyłek.2022: 508,4 mln przesyłek w Polsce.2023: 589,5 mln przesyłek w Polsce.
WNIOSEK: Rafał Brzoska – Wizjoner i Innowator
Rafał Brzoska stworzył firmę, która przekształciła ograniczenia rynku w kolejne możliwości rozwoju. Jego wizja i determinacja uczyniły z InPostu kluczowego gracza na rynku logistycznym, a same Paczkomaty® stały się synonimem wygodnych dostaw w Polsce i coraz częściej w całej Europie. Niebywałe jak raz za razem identyfikuje on kluczowe ograniczenie i znajduje on rozwiązanie innowacyjne adresujące właśnie ten obszar.

Teoria Ograniczeń i PRZEŁOMOWA INNOWACJA.

Proces generowania innowacji właśnie w obszarze aktualnego ograniczenia jest jednym z fundamentalnych działań procesu ciągłego doskonalenia (POOGI) w TOC. O ile chcesz się nauczyć jak identyfikować ograniczenia i niczym wspomniany Rafał Brzoska tworzyć przełomowe rozwiązania, które zadziwiają ludzi to zapraszam na wyjątkowe warsztaty TOC+DNA, gdzie uczymy tego sposobu myślenia. Najbliższa edycja zaczyna się dosłownie jutro – ale kolejna już od Grudnia 2024.
Nie czekaj – dołącz do naszych warsztatów i stań się PRZEŁOMOWYM INNOWATOREM!


Pozdrawiam jak zawsze BEZ Ograniczeń,
Paweł Schmidt – Wódz i Dyrektor ds. WIELKICH Wizji

W sprawie zgłoszeń najlepiej kontaktować się z:
Artur Szymański (Myśliwy;-)
sa@toc.org.pl
+48 570 021 043   Facebook   Linkedin   Youtube   Instagram   Tiktok   Website