Tylko 35% przedsiębiorców, którzy wiedzą czym są układy zbiorowe pracy, chciałoby wprowadzić je w swojej firmie, 60% jest przeciwnego zdania, a 5% nie wypowiedziało się w tej sprawie – wynika z lipcowego badania, które na zlecenie Lewiatana przeprowadził CBM Indicator.
Najwięcej zwolenników układy zbiorowe mają wśród średnich i małych firm (36% na tak). Nieco mniej jest ich wśród dużych przedsiębiorstw (34%). Na pytanie, czy chciał(a)by Pan(i) wprowadzić je w swoim przedsiębiorstwie negatywnie odpowiedziało 62% dużych firm, 60% średnich i 59% małych.
Respondentom zadano też pytanie czy możliwość zawierania układów zbiorowych pracy jest dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców. W tej kwestii zdania były podzielone. 45% przedsiębiorców uważa to za dobre rozwiązanie, a 44% jest przeciwnego zdania. Szczególnie negatywne nastawienie mają przedsiębiorcy z dużych firm (60%).
– Badania potwierdzają, że w obecnym kształcie układy zbiorowe pracy nie są atrakcyjne dla pracodawców. Przy tak szczegółowych regulacjach Kodeksu pracy nie widzą dla nich większej przestrzeni. Nowa rzeczywistość i promocja porozumień zbiorowych przez przepisy unijne wymaga zmiany regulacji krajowych. Po pierwsze potrzebujemy nowego podejścia do porozumień zbiorowych – wszystkie w tym te dotyczące corocznych negocjacji wzrostu wynagrodzeń powinny być traktowane jako element rokowań zbiorowych. Po drugie, konieczne są zmiany w regulacjach, tak aby układy zbiorowe stały się atrakcyjne. Klauzule derogacyjne czyli odchodzenie od standardów prawa pracy w układach zbiorowych oraz zachęty fiskalne i dostęp do środków na szkolenia to kilka przykładów rozwiązań, które mogłyby skłonić pracodawców do zmiany podejścia w sprawie układów zbiorowych pracy – mówi prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Lewiatana.
Dwie trzecie przedsiębiorców (66%) zna pojęcie układu zbiorowego pracy. Najrzadziej znajomość tego pojęcia deklarują małe firmy (58%). Natomiast znajomość układów zbiorowych wśród osób zarządzających średnimi i dużymi firmami jest wysoka (kolejno 87% i 84%).
Zapoznaj się z innymi wynikami badań.
Cykliczne badanie nastrojów przedsiębiorców „Indeks Biznesu” przeprowadził w lipcu br., na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców, CBM Indicator na zlecenie Lewiatana.