10 autobusów wodorowych marki Solaris zamówiło przedsiębiorstwo autobusowe In-der-City-Bus GmbH (ICB), zarządzające komunikacją miejską we Frankfurcie nad Menem. W metropolii już od 2022 roku kursuje 13 pojazdów Urbino hydrogen. Przewoźnik planuje także uruchomienie własnej stacji tankowania wodorem w połowie tego roku. Pojazdy z nowego zamówienia dołączą do floty ICB w pierwszym kwartale 2024 roku.
Frankfurt nad Menem to jedno z największych miast w Niemczech. Miejskie przedsiębiorstwo transportowe In-der-City-Bus GmbH (ICB) obsługuje trzy węzły komunikacyjne we Frankfurcie nad Menem, obejmujące ponad 50 procent połączeń autobusowych w mieście. Firma zarządza 34 liniami, na których kursuje flota 228 pojazdów – 24 godziny na dobę, 365 dni w roku. W firmie ICB pracuje około 750 osób: kierowców autobusów, pracowników warsztatów i pracowników administracyjnych. Przewoźnik ICB, zgodnie z założeniami ochrony klimatu wyznaczonymi przez Frankfurt nad Menem, dąży do całkowitej elektryfikacji floty autobusowej do początku lat 2030. Dzięki autobusom bateryjnym i wodorowym oraz nowoczesnym, niskoemisyjnym autobusom z silnikiem diesla, firma już dziś jest symbolem przyjaznej dla środowiska i komfortowej mobilności miejskiej. We flocie przewoźnika znajdują się już pojazdy bateryjne Urbino 12 electric, a od zeszłego roku ruch obsługują także wodorowe modele.
W ostatnich dniach przewoźnik rozstrzygnął przetarg na zakup kolejnych 10 autobusów wodorowych, wybierając na dostawcę firmę Solaris. ICB zdecydowało się na ten sam co poprzednio model napędzany wodorem – Urbino 12 hydrogen. Nowo zamówione autobusy będą cechować się podobnym wyposażeniem co wodorowce znane już mieszkańcom.
Pojazdy zasilać będzie energia pochodzącą z ogniwa paliwowego. Jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Energia elektryczna powstająca w procesie odwróconej elektrolizy wody jest następnie przekazywana bezpośrednio do układu napędowego, którym jest oś z elektrycznymi silnikami. Na pokładzie każdego z zamówionych autobusów będzie dodatkowa bateria Solaris High Power, która odgrywa w autobusie wodorowym rolę pomocniczą. W czasie wysokiego zapotrzebowania na energię bateria wykorzystywana jest także w procesie rekuperacji. Wodór przechowywany będzie w postaci gazowej, w umieszczonych na dachu kompozytowych zbiornikach, spełniających najwyższe standardy bezpieczeństwa.
Solarisy Urbino 12 hydrogen będą wyposażone w szereg najnowocześniejszych rozwiązań ADAS, wspierających pracę kierowcy, m.in. w system MirrorEye, czyli zestaw kamer zainstalowanych w miejscu lusterek bocznych, zapewniających kierowcy doskonałą widoczność w różnych warunkach atmosferycznych.
Solaris dostarczy autobusy w pierwszym kwartale 2024 roku. Całkowita wartość zamówienia opiewa na około 6,5 miliona euro.
Autobusy wodorowe coraz częściej obsługują regularny ruch miejski w miastach i cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem przewoźników. Solaris jest dziś największym europejskim producentem pojazdów wodorowych, rozwijając tę technologię od niemal dekady. Firma dostarczyła już prawie 120 pojazdów napędzanych ogniwem paliwowym do 15 miast w Europie. W ofercie Solarisa od zeszłego roku znajduje się także model przegubowy – Urbino 18 hydrogen.