Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Zduńskiej Woli podpisało umowę na dostawę czterech elektrycznych autobusów wraz z infrastrukturą ładowania. Przewoźnik na drodze przetargu wyłonił firmę Solaris. Bezemisyjne Urbino 12 wyjadą na ulice miasta już w 2022 roku. Nie jest to pierwszy kontrakt realizowany dla Zduńskiej Woli przez producenta z Bolechowa, jednak zamówione pojazdy będą pierwszymi elektrobusami kursującymi w tym mieście. Wartość kontraktu wynosi nieco ponad 10 mln zł brutto.
Zduńska Wola postawiła pierwszy krok na drodze ku elektromobilności. Zamówione przez przewoźnika cztery modele Solaris Urbino 12 electric to autobusy ciche i całkowicie bezemisyjne w miejscu użytkowania. Dzięki odpowiedniej konfiguracji baterii i infrastruktury ładownia ich operacyjność może wynosić nawet 24 godziny na dobę. W połączeniu z niską emisją hałasu i drgań są szczególnie pożądane w centrach miast. Mieszkańcy Zduńskiej Woli już wkrótce będą mogli się o tym przekonać za sprawą Urbino electric, które w 2022 roku będą jeździły na liniach obsługiwanych przez MPK.
„Dzisiejsze podpisanie kontraktu na 4 nowoczesne autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą do ich ładowania to dla nas bardzo ważne wydarzenie. Cieszymy się, że Zduńska Wola ponownie zdecydowała się wybrać autobusy Solarisa i to z nimi rozpocząć elektryczną transformację swojej floty. Plany inwestycyjne MPK w Zduńskiej Woli są imponujące, tym bardziej, że wpisują się w europejskie trendy przekształcania transportu publicznego na bardziej przyjazny mieszkańcom i środowisku”, podkreślił Waldemar Wlazło, Dyrektor Sprzedaży Regionu Południowo-Zachodniego-Kraj w firmie Solaris.
Zamówione elektrobusy będą zasilane nowoczesnymi bateriami High Energy o łącznej pojemności nominalnej 280 kWh, które będą ładowane poprzez wtyczkę plug-in umieszczoną na pierwszym prawym nadkolu autobusu. Dodatkowo przewoźnik zdecydował się zainwestować w infrastrukturę ładowania, w postaci dwóch ładowarek dualnych, z których każda umożliwia równoczesne ładowanie dwóch autobusów mocą 40 kW lub jednego autobusu mocą 80 kW. Płynną jazdę dwunastometrowych e-busów zapewni elektryczny centralny silnik trakcyjny.
W komfortowych wnętrzach pojazdów, zaopatrzonych w pełni zautomatyzowaną klimatyzację całopojazdową, pomieści się 75 osób, z czego 29 na miejscach siedzących. Dodatkowo cztery siedzeń znajdujących się w każdym modelu zostaną specjalnie dostosowane do przewozu pasażerów z niepełnosprawnościami. W autobusach znajdą się także liczne udogodnienia i nowoczesne rozwiązania, jak na przykład podświetlane ładowarki USB. Pasażerowie rozpoczną swoją podróż, wchodząc na pokład przez drzwi w układzie 2-2-2.
W trosce o zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych, zamówione Solarisy zostaną doposażone w system kontroli trzeźwości dla kierowców. Autobusy będą posiadać również kabinę kierowcy typu zamkniętego z szybami w wersji wysokiej oraz system nagrywania rozmów kierowcy z pasażerami. Komfortową podróż zapewni system informacji pasażerskiej oraz kamery, monitorujące przestrzeń pasażerską, drogę przed pojazdem, a także urządzenia obserwujące ulicę podczas cofania.
Autobusy Solarisa po raz pierwszy pojawiły się we flocie MPK w Zduńskiej Woli w 1999 roku. Od tego czasu zarówno flota przewoźnika, jak i oferta producenta przechodzą znaczącą transformację. Pojazdy zasilane alternatywnymi źródłami energii są z roku na rok coraz bardziej istotną częścią produkcji w podpoznańskim Bolechowie. Urbino 12 electric to jeden z najpopularniejszych i najlepiej sprzedających się pojazdów z bezemisyjnej oferty Solarisa. Przewoźnicy często rozpoczynają swoją przygodę z elektromobilnością właśnie od zakupu tego modelu. 12-metrowy elektrobus jest pierwszym w historii pojazdem bateryjnym, który zdobył tytuł Autobusu Roku „Bus of the Year 2017”.
Na zdjęciach (od lewej): Michał Płatek (Prezes Zarządu MPK w Zduńskiej Woli), Waldemar Wlazło (Dyrektor Sprzedaży Regionu Południowo-Zachodniego-Kraj w Solaris Bus & Coach).