Duda-Cars, dealer Mercedes-Benz, z lokalizacjami w Poznaniu, Golęczewie, Lesznie oraz we Wrocławiu, działa pomocowo na wielu polach, choć na szczególną uwagę zasługują jego przedsięwzięcia nastawione na młodych ludzi.
Aleksander Nawrocki, który odpowiadał za pierwszy lot NASA po słynnej katastrofie statku Challenger, oraz Artur Chmielewski, pracownik centrum badawczo-rozwojowego Jet Propulsion Laboratory (a przy tym, co ciekawe, syn nieżyjącego już Henryka Chmielewskiego – Papcia Chmiela, autora cyklu komiksów „Tytus, Romek i A’Tomek”). To tylko dwaj wybrani Polacy, którzy zasilili szeregi słynnej agencji kosmicznej, do których, kto wie, może dołączą w przyszłości uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 83 „Łejery” im. Emilii Waśniowskiej. Nastolatkowie z poznańskiej placówki zakwalifikowali się do finału konkursu Odyseja Umysłu pod patronatem NASA, zdobywając szóste miejsce na ponad 100 drużyn z całego świata. Ich wyprawę do USA wsparła firma Duda-Cars.
Odyseja Umysłu to program edukacyjny realizowany w formie międzynarodowego konkursu, w którym co roku bierze udział kilkadziesiąt tysięcy uczniów, a także studentów z całego świata. Konkurs polega na kreatywnym rozwiązywaniu problemów w drużynach (liczących zwykle od pięciu do siedmiu osób). Członkowie drużyn stają przed wyborem jednego problemu, zaś następnie, gdy go już wybiorą, przez kilka miesięcy projektują, przygotowują i udoskonalają swoje rozwiązanie. Następnie drużyna decyduje, co w jej pomysłach jest najlepsze i przedstawia to w ramach ośmiominutowej prezentacji sędziom oraz publiczności w Polsce. To przede wszystkim zabawa z wyobraźnią i dzielenie się kreatywnymi pomysłami.
Uczestnicy stają dodatkowo przed zadaniem niespodzianką, którego treść jest nieznana do ostatniej chwili, a na jego rozwiązanie mają zaledwie kilka minut. Drużyny, które zdobędą tytuł laureatów konkursu na szczeblu krajowym, zyskują prawo do udziału w finale w USA oraz reprezentowania Polski w swojej kategorii wiekowej.
Dzieci ze szkoły „Łejery” wykazały się ogromną determinacją, bo już od pięciu lat brały udział w krajowej rywalizacji i powiodło im się dopiero w 2022 r. Tak wyjechały do USA, gdzie brały udział w wielkim finale. Alicja, Bruno, Zosia, Oliwia, Maja i Mikołaj, korzystając z okazji, zwiedzili m.in. Nowojorską Bibliotekę Publiczną, Times Square, Statuę Wolności, a nawet spędzili noc na pustyni. Dealer zasponsorował dzieciom niezbędny podczas takiej podróży sprzęt: pojemne plecaki turystyczne, kurtki wykonane z materiału softshellowego, koszulki ze specjalnym logo oraz powerbanki. Co więcej, podczas wyprawy nastolatkom towarzyszył Duduś, firmowa maskotka Duda-Cars.
Duda-Cars poszukuje młodych talentów
W 2023 roku dealer zorganizował Duda-Cars Challenge – drugą edycję konkursu dla studentów, który z jednej strony pozwolił uczestnikom na rozwijanie swoich kompetencji, a z drugiej – dał szansę dealerowi na pozyskanie nowych talentów. Rywalizacja polegała na przygotowaniu rozwiązania, mającego na celu wsparcie sprzedaży w internecie aut z drugiej ręki. Propozycje oceniali eksperci z firmy, którzy są odpowiedzialni właśnie za tę gałąź biznesu. Wyzwanie składało się z prezentacji drużyny, przygotowania projektu oraz jego omówienia. Do pierwszego etapu zgłosiło się 15 drużyn, które miały 48 godzin na wykonanie zadania, którego hasłem przewodnim było: „Nowa strategia sprzedaży aut używanych w dobie rozwoju cyfryzacji w branży automotive”.
Pięć najlepszych drużyn otrzymało zaproszenie do salonu dealera przy ul. Ptasiej w Poznaniu, gdzie musiały rozwinąć pomysł z poprzedniego etapu i zaprezentować go przed jury. Chodziło konkretnie o zaproponowanie kampanii marketingowej, promującej dwuletnie elektryczne modele EQA, która byłaby skierowana do określonej grupy docelowej. Kolejne zadanie – już ograniczone do 45 minut – polegało na znalezieniu sposobu na wzbudzenie zainteresowania klienta w salonie ofertą odkupu jego auta. W związku z tym potrzebne były kreatywność, strategiczne myślenie oraz umiejętności prezentacyjne.
Wszystkie zespoły przedstawiły innowacyjne pomysły, ale to jeden – reprezentowany przez Zuzannę, Michała i Grzegorza z Wrocławia – wyróżnił się nieszablonowym myśleniem oraz przygotował od początku do końca gotowe rozwiązanie. W nagrodę drużyna otrzymała 10 tys. zł, a przy tym możliwość odbycia stażu w Duda-Cars. Każdy uczestnik dostał zaś w nagrodę gadżety z autorskiej kolekcji dealera #KochamyMercedesy.
Dealer patrzy więc szeroko na aktywizację uczniów czy studentów. Dlatego nie dziwi, że zapewnił on też przejażdżkę modelami EQE i CLA uczniom z Zespołu Szkół Specjalnych nr 102 w Poznaniu, wśród których nie brakuje miłośników motoryzacji. Poza tym w ciągu ostatnich dwóch lat firma wielokrotnie organizowała wycieczki dla dzieci z półkolonii do Duda-Cars, gdzie najmłodsi dowiadywali się, na czym polega praca poszczególnych działów, w tym serwisu i blacharni-lakierni w Golęczewie. – Wielokrotnie gościliśmy już w firmie przedszkolaki. Przygotowaliśmy dla nich cykl „Duduś on Tour”, w ramach którego promowaliśmy czytanie w przedszkolach – dodaje ponadto Aleksandra Sulikowska-Bręk, manager ds. komunikacji w Duda-Cars. Pracownicy dealera, których dzieci lub wnuki uczęszczają do przedszkoli, odwiedzali w towarzystwie firmowej maskotki placówki i czytali dzieciom „Przygody Dudusia”, czyli autorski cykl książkowy stworzony przez firmę.
EKO/CSR w Duda-Cars
Duda-Cars, podobnie jak wiele innych firm dealerskich, w swoich działaniach stawia także na ekologię. – W 2022 roku wraz z Posadzimy.pl zasadziliśmy 1 954 drzew (to las o niemal łącznej powierzchni 2 200 m²) – przybliża przedstawicielka Duda-Cars. W 1954 r. na drogi ruszyła pierwsza „cywilna” generacja Mercedesa-Benza SL (a niedawno pojawiła się jego najnowsza – siódma – wersja), której dealer, poprzez zasadzenie lasu o takiej, a nie innej liczbie drzew, chciał oddać hołd. Las znajduje się na Dolnym Śląsku, w którego sercu – we Wrocławiu – mieści się jeden z salonów dealera.
Jak lasy, to i recykling. – Przetwarzamy nieaktualne banery reklamowe na piórniki, a materiały po rozbiórce tymczasowego salonu we Wrocławiu, który powstał po pożarze naszego obiektu, przerobiliśmy na budy dla kotów z wrocławskiego schroniska dla bezdomnych zwierząt – opisuje Aleksandra Sulikowska-Bręk. Drewniane elementy, z których zbudowano „domki”, przez prawie dwa lata stanowiły wyposażenie wspomnianego obiektu Mercedesa przy ul. Olsztyńskiej. Z desek, które wzbogacały wystrój budynku, zbudowano 16 „domków”, zapewniając kotom schronienie przed deszczem czy upałem.
Akcji, w które angażuje się dealer, nie brakuje, ale – jak zwraca uwagę manager ds. komunikacji w Duda-Cars – w firmie to system wartości wyznacza kierunek działania. I dodaje: – Każdego dnia chcemy być lepsi, oferując klientom najwyższą jakość obsługi, pracownikom bezpieczne miejsce zatrudnienia, a otoczeniu biznesowemu i lokalnej społeczności – wiarygodnego partnera pełnego troski i szacunku. Deklaracja znajduje potwierdzenie w realizowanych przez nas inicjatywach, których celem nie są materialne profity.