W listopadzie br. odnotowano pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca – podał GUS.
Komentarz Mariusza Zielonki, eksperta ekonomicznego Konfederacji Lewiatan
Inflacja zdecydowanie pogarsza nastroje społeczne. W listopadzie bieżący wskaźnik koniunktury konsumenckiej ponownie spadł. Tym razem zatrzymując się na wartości -23,3 pkt. To pogorszenie w stosunku do poprzedniego odczytu o 5,5 pkt. Konsumenci najbardziej martwią się o sytuację gospodarczą kraju. Zapewne większość z nich ma na myśli relatywnie wysokie zmiany cen produktów i usług, część jednak na pewno widzi zagrożenia związane z brakiem unijnych środków w ramach KPO.
Co ciekawe, Polacy obawiają się również swojej przyszłej sytuacji finansowej oraz możliwości oszczędzania, co może sugerować, że narracja i komunikacja rządzących związana z Polskim Ładem nie do końca znajduje swoich odbiorców.
Rząd, mając świadomość obaw Polaków, robi wszystko, by w krótkiej perspektywie poprawić sytuację gospodarstw domowych. Pakiet antyinflacyjny to działanie, które przyniesie ulgę około 2 mln rodzin, oczywiście kosztem reszty, których pakiet nie obejmie. Zapowiadany kształt bonu energetycznego daje jednak nadzieję, że pakiet antyinflacyjny rzeczywiście może nie oddziaływać proinflacyjnie w przyszłości. Szkoda tylko, że działania podejmowane przez rząd są wynikiem zaniedbań NBP.