Każda zmiana pracy, jak i sam udział w procesie rekrutacyjnym są zwykle związane ze stresem i swego rodzaju niepewnością. Długa przerwa w tego typu spotkaniach, niezbyt częsty w nich udział czy złe doświadczenia z poprzednich procesów niejednokrotnie powodują spory dyskomfort wśród kandydatów. Dużym wsparciem w poszukiwaniu nowego miejsca pracy, a także w sprawnym przejściu przez rekrutację jest współpraca kandydata z doświadczonym konsultantem. Dlaczego poszukując nowej pracy warto rozważyć kontakt z firmą rekrutacyjną? W jakich obszarach jest to pomocne? O tym Agata Gielecińska, koordynator projektów rekrutacyjnych w Manpower.
Firma rekrutacyjna oferuje przedsiębiorstwom szeroki wachlarz działań, aby pomóc im w realizacji celów rekrutacyjnych, ale także ma pod swoimi skrzydłami bazę kandydatów, których wspiera w poszukiwaniu nowego miejsca pracy. Doświadczeni rekruterzy, współpracując z klientami doskonale znają profil poszukiwanych pracowników, ich wiedza oraz kompetencje pozwalają dotrzeć do osób, które spełniają dane kryteria. Kandydat otrzymuje wówczas ofertę dopasowaną do jego doświadczenia zawodowego, wpisuje się w preferencje potencjalnego pracodawcy już na etapie samej decyzji o zaangażowaniu w proces. Ponadto, rekruterzy kontaktują się często z osobami, które nie poszukują aktywnie pracy, nie śledzą nowych ofert i być może nigdy same z siebie nie zainteresowałyby się danym stanowiskiem. Co więcej, na rynku pracy prowadzone są często rekrutacje ukryte, do których dostęp mają wyłącznie agencje pracy.
Współpraca z rekruterem okiem kandydata
Rekruter na etapie pierwszych rozmów bada dotychczasowe doświadczenie kandydata, jego motywację w kontekście dalszego rozwoju, jak i kompetencje oraz umiejętności pod kątem pracy na danym stanowisku czy w konkretnej branży. Jest to dobry moment na informację zwrotną. Wielu kandydatów jest ciekawych tego jak się zaprezentowali, co mogą poprawić by w trakcie spotkania z potencjalnym pracodawcą wypaść jeszcze lepiej. Rekruter z ramienia agencji pracy pełni tu rolę konsultanta, może przekazać kandydatowi cenne wskazówki dotyczące zarówno jego autoprezentacji, sposobu wypowiedzi, jak również przygotowania dokumentów aplikacyjnych zgodnie z obowiązującymi standardami. Oczywiście pod warunkiem, że jest on otwarty na tego typu feedback.
Kandydat zarekomendowany klientowi przez osobę prowadzącą proces może mieć większą pewność, że jego kandydatura zostanie rozważona, a CV nie utknie wśród kilkudziesięciu innych aplikacji. Zadaniem rekrutra z ramienia agencji jest również prowadzenie kandydata przez dalsze etapy odbywające się już po stronie firmy poszukującej pracownika. Szczególnie ważne jest utrzymywanie stałego kontaktu, informowanie o aktualnym statusie czy wszelkich zmianach w procesie, które mogą być dla niego ważne z poziomu poczucia bezpieczeństwa, jak i eliminacji niepotrzebnego stresu. Ponadto, rekrutrowi agencyjnemu zawsze zależy na tym, aby poznać pełen feedback po spotkaniu i wrócić do niego z konkretną informacją
Wsparcie na każdym etapie
Konsultant, który prowadzi rekrutację nie kończy swoich działań i wsparcia kandydata na etapie umówienia spotkania. W momencie, gdy dana osoba przejdzie cały proces i zostanie wybrana przez firmę, a w konsekwencji otrzyma ofertę, rekruter pomaga kandydatowi w całym procesie zmiany. Omawia z nim przedstawione warunki w ofercie odnosząc się do swojej wiedzy rynkowej, odpowiada na dodatkowe pytania, które pojawiają się często właśnie na ostatnim etapie. Znając specyfikę firmy swojego klienta jest w stanie rozwiać wszelkie pojawiające się wątpliwości. Co więcej, stanowi często nieocenione wsparcie w momencie składania wypowiedzenia w obecnym miejscu pracy, co bywa dla kandydata bardziej wymagające i stresujące, niż sam udział w rekrutacji. Nie ma w tym nic dziwnego, bowiem decyzja o nowej ścieżce zawodowej jest ważną zmianą życiową.
Jak widać, udział agencji w procesie rekrutacji może być dla kandydata pomocny na wielu płaszczyznach procesu. Firma rekrutacyjna jako partner biznesowy pozostaje bezstronna w całym procesie dbając o potrzeby zarówno klienta jak i kandydata. Warto więc zapewnić sobie wsparcie i „zaprzyjaźnić się” z rekruterem.