Appenzeller Bahnen (AB) i Stadler podpisały kontrakt na produkcję i dostawę pojazdu szynowego z zębatką dla połączenia kolejowego Rheineck–Walzenhausen. Kontrakt obejmuje wyposażenie pojazdu w rozwiązanie CBTC (Communication-Based Train Control) firmy Stadler. Nowy pociąg na linii Rheineck–Walzenhausen będzie pierwszym na świecie w pełni zautomatyzowanym pojazdem szynowym z przyczepnością i mechanizmem zębatkowym.
Pociąg używany obecnie przez Appenzeller Bahnen (AB) na linii Rheineck–Walzenhausen jest eksploatowany od ponad 64 lat i ze względu na wiek wymaga wymiany. AB zamawia nowy pojazd z zębatką w firmie Stadler, który będzie wyposażony do w pełni zautomatyzowanej obsługi kolei.
Rozwiązanie technologii sygnalizacyjnej firmy Stadler do zautomatyzowanej eksploatacji kolei
Po raz pierwszy firma Stadler wyposażyła pojazd kolei górskiej we własne rozwiązanie CBTC (Communication-Based Train Control). Umożliwia to zautomatyzowaną i bez sterowników pracę w zależności od poziomu rozbudowy systemu. Stadler wdraża najwyższy poziom automatyzacji 4 (GoA4) dla AB. Oznacza to, że eksploatacja pociągu może być w pełni zautomatyzowana i bez maszynisty. Na pokładzie nie ma już żadnych członków personelu, a wszystkie operacje są zautomatyzowane. Personel AB w centrum operacyjnym może zdalnie sterować operacjami pociągów.
Pierwsza w pełni zautomatyzowana kolej zębata w warunkach terenowych
W pełni zautomatyzowane koleje istnieją już w tunelach lub na zamkniętych systemach torowych, gdzie ryzyko przeszkód na linii można bezpiecznie wykluczyć. Tak jest na przykład w przypadku metra w Lozannie w Szwajcarii. Na całym świecie dziesiątki linii kolejowych działają już jako systemy zamknięte, w których tor musi być monitorowany, aby upewnić się, że nie ma przeszkód. Jednak nowy pojazd na linii Rheineck–Walzenhausen będzie w pełni zautomatyzowanym pociągiem poruszającym się w systemie otwartym w warunkach wolnego pola. Rozwiązanie CBTC musi zatem przejąć również monitorowanie toru i wykrywanie przeszkód. Nowy pociąg na linii Rheineck–Walzenhausen będzie pierwszym na świecie w pełni zautomatyzowanym pojazdem szynowym z przyczepnością i mechanizmem zębatkowym. Oddanie do użytku zaplanowano na 2026 rok.
„Wdrożenie zautomatyzowanej i bezzałogowej eksploatacji na linii Rheineck–Walzenhausen to kamień milowy w cyfryzacji operacji kolejowych. Projekt będzie reprezentował wartościowe pionierskie prace w zakresie zautomatyzowanego transportu kolejowego na trasach międzymiastowych. W rezultacie skorzystają na tym projekty cyfryzacji kolei na całym świecie. Jesteśmy dumni, że jesteśmy liderem we współpracy z Appenzeller Bahnen i cieszymy się na współpracę” – mówi Marc Trippel, szef działu sygnalizacji w firmie Stadler.