Nasz rynek e-commerce należy do najszybciej rozwijających się w Europie. Jego wartość wynosi 20-25 mld euro, ale w Niemczech ponad 100 mld euro, a we Francji 120 mld euro. Potencjał polskiego rynku jest więc ogromny – powiedziała dr Anna Kania – Okieńczyc, Vice President, Marketing and Custromer Experience Director DHL Parcel Polska na konferencji online „E-commerce 2022. Szanse, trendy, wyzwania”, organizowanej przez Konfederację Lewiatan wspólnie z partnerem strategicznym firmą DHL Parcel.
Sprzedaż produktów i usług przez Internet prowadzi około 150 tys. firm korzystając zarówno z własnych sklepów internetowych, jak i platform typu marketplace.
– Mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją na rynku e-commerce. Paczki z tej kategorii stanowią już ponad 60 proc. wszystkich obsługiwanych przez nas przesyłek. Prognozy wskazują, że przesyłki zagraniczne będą rosły dwa razy szybciej niż w Polsce. Wprowadzanie rozwiązań cyfrowych pomaga nam być wiarygodnym partnerem dla wszystkich zagranicznych klientów – dodała dr Anna Kania – Okieńczyc.
Gościem specjalnym pierwszego dnia konferencji była prof. Aleksandra Przegalińska, futurolożka, filozofka, prorektor ds. współpracy z zagranicą w Akademii Leona Koźmińskiego, która mówiła o znaczeniu sztucznej inteligencji w biznesie, nowych rozwiązaniach w handlu elektronicznym, które automatyzują procesy, ułatwiają wybór konsumentom (wyświetlanie podobnych produktów, chatboty, wyszukiwanie głosowe).
– Często pada pytanie, czy sztuczna inteligencja jest przeszacowana? W przeszłości byłe takie okresy „zimy”, kiedy ludzie się od niej odwracali. Obecnie raczej nam to nie grozi. Nie jesteśmy przed kolejną bańką, która wkrótce pęknie. Przede wszystkim dlatego, że sztuczna inteligencja obiecuje, to co realne. W ostatnich latach w takich dziedzinach jak e-commerce, logistyka, medycyna, stała się bardzo praktyczna. Mniej obiecuje, a więcej proponuje konkretnych rozwiązań. Oczywiście jest możliwe spowolnienie rozwoju sztucznej inteligencji, np. przez wprowadzenie nowych unijnych regulacji, ale będzie to raczej chwilowe hamowanie niż zatrzymanie. Sztuczna inteligencja najbardziej sprawdza się w procesach gdzie jest dużo danych jakościowych (logistyka, bankowość) – powiedziała prof. Aleksandra Przegalińska.
W czasie drugiej już edycji konferencji poruszane były również takie tematy jak: opodatkowanie sprzedaży e-commerce, płatności odroczone, green czy greenwashing w e-biznesie, czy ekspansja na nowe rynki w obszarze e-commerce.