Aktualności, Wieści z firm

Respect Energy partnerem raportu „Ceny prądu dla firm w Polsce”

Co dziesiąta firma w Polsce nie wie, jak radzić sobie z wysokimi kosztami energii, a łącznie 66% przedsiębiorstw przyznaje, że ceny prądu im doskwierają. Jednocześnie jednak nie wykonują najważniejszego kroku z punktu widzenia szybkości i pewności efektów – nie negocjują warunków i nie szukają innych ofert na rynku. Zapraszamy do zapoznania się z raportem „Ceny prądu dla firm w Polsce. Czy polskie firmy wykorzystują potencjał zielonej energii i przygotowują się do raportowania ESG?”. Partnerem publikacji jest firma Respect Energy.

Raport przygotowany przez Optimal Energy.pl – internetową porównywarkę ofert – prezentuje wyniki ogólnopolskiego badania przeprowadzonego przez agencję badawczą SW Research a dotyczącego nastawienia polskich firm do cen energii w obliczu zmian dotyczących regulacji cen prądu. Zmianę sprzedawcy prądu jako standardowy scenariusz działania w celu obniżenia kosztów energii wskazało tylko 6% firm biorących udział w badaniu. Kolejne 20% deklaruje, że robi to dopiero od niedawna. Pozostałe firmy nie podejmują takich działań, z czego większość twierdzi, że ich nie potrzebuje, nawet wśród tych, dla których ceny są barierą w prowadzonej działalności.

Mimo zmian na rynku energetycznym w ostatnich latach oraz zwiększania się roli zielonej energii w gospodarce, obserwujemy wciąż niską świadomość procesu zmiany sprzedawcy energii. Tylko 7% przedsiębiorstw, dla których cena energii elektrycznej jest barierą w prowadzeniu działalności, aktywnie poszukuje oszczędności u sprzedawcy prądu. Ponadto co trzecia badana firma błędnie interpretuje proces zmiany sprzedawcy, uznając go za nadmiernie skomplikowany. Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej jest dziś tak łatwa, jak przeniesienie numeru telefonu do innego operatora, więc powinna być równie często stosowana, przede wszystkim jako efektywny sposób na obniżanie kosztów stałych i emisyjności firmy- zauważa Grzegorz Bruski.

Podobne wnioski prezentują także autorzy raportu. Jak wskazuje Łukasz Czekała, prezes Optimal Energy zaprezentowane wyniki stanowią dowód braku konsekwencji w działaniach polskich przedsiębiorstw w omawianym zakresie.

– Przedsiębiorcy w dalszym ciągu mają bardzo niską świadomość możliwości związanych ze zmianą sprzedawcy prądu lub zwyczajnie boją się podjąć nowe działania, nie chcą wychodzić ze swojej strefy komfortu oczywistych stereotypowych działań, wśród których wymieniane jest świadome korzystanie z urządzeń i zmniejszenie zużycia, a także inwestycje w energooszczędne urządzenia. Nie chcą jednak podjąć się przeprowadzenia konkursu ofert, a tylko to może dać radykalną zmianę i niemal natychmiastową redukcję kosztów po rozpoczęciu współpracy z nowym sprzedawcą lub zmianie (pod groźbą odejścia) warunków umowy z obecnym, bo taki scenariusz też jest jak najbardziej możliwy – zwraca uwagę Łukasz Czekała, prezes Optimal Energy. – Niestety w odpowiedziach respondentów widać zagubienie i brak konsekwencji w działaniu. Z jednej strony firmy mówią, że chcą wydawać mniej pieniędzy, a z drugiej chcą inwestować, co wiąże się niechybnie z wydatkami. Jeśli jednak pytamy o konkrety, takie, jak np. wymiana oświetlenia, to już twierdzą, że tego nie potrzebują.– dodaje Czekała.

Autorzy raportu przypuszczają, że duża część firm jest „rozleniwioną opieką państwa“, z którą mieliśmy do czynienia w ostatnich latach, pod postacią zamrożonej stawki na poziomie  693 zł/MWh. Opieka jednak dobiega wraz z końcem tego roku i – jak czytamy we wstępie do raportu – czas podjąć konkretne działania, bo pod koniec roku firmy energetyczne mogą mieć zbyt wiele zapytań, aby zająć się indywidualnie każdym klientem, a przedsiębiorcy tego potrzebują, co wyraźnie widać w wynikach badań.

Najważniejsze wnioski raportu:

  • Dla dwóch trzecich (66,6%) firm zbadanych na zlecenie Optimal Energy, aktualne ceny prądu są istotną lub co najmniej umiarkowaną barierą w prowadzeniu działalności. Wśród nich, 10% przyznaje wprost, że nie ma pomysłu, jak sobie z tym radzić.
  • Zaledwie 6% firm jest aktywnych na rynku energii. Tylko taki odsetek ankietowanych mówi o tym, że poszukiwanie sprzedawcy prądu, który może zaoferować lepsze warunki i zmiana obecnego, to standardowy sposób działania. Aż 73% firm nie podejmuje żadnych działań w tym obszarze.
  • Indywidualna wycena jest dla badanych firm ważniejsza niż konkretne parametry dotyczące umowy. Czterech na dziesięciu (41%) ankietowanych wskazało ją jako ważny element w ocenie oferty sprzedaży prądu. To więcej niż w przypadku możliwości szybszego rozwiązania umowy bez kary (23%), udziału OZE w źródłach kupowanej energii (23%) czy okresu obowiązywania umowy (19% lub 11% odpowiednio dla długiego i krótkiego).
  • Mimo tego, że od przyszłego roku duże firmy będą miały obowiązek zbierać dane do raportów ESG, nadal prawie połowa przedsiębiorstw z tego segmentu wielkości w ogóle tego nie robi.
  • Polscy przedsiębiorcy są nadal niechętni zakupowi pojazdów elektrycznych. Jako realną inwestycję nastawioną na obniżenie kosztów energii w długim okresie wskazuje go tylko 6% respondentów. Najważniejszą barierą jest cena – wymieniana przez 53% badanych.
  • Gdyby energia była tańsza, 43% firm byłoby skłonne obniżyć ceny oferowanych produktów i usług, a 22% waha się w swojej odpowiedzi. Zdecydowanie przeciwnych jest zaledwie 3% respondentów. Obniżka cen jest zdaniem więcej niż co trzeciego respondenta (36%) skuteczną strategią marketingową i tym samym najczęściej wskazywaną motywacją do obniżenia cen, gdyby taka możliwość się pojawiła. To dobra wiadomość dla konsumentów.
  • Gdyby energia była tańsza, 43% firm byłoby skłonne obniżyć ceny oferowanych produktów i usług, a 22% waha się w swojej odpowiedzi. Zdecydowanie przeciwnych jest zaledwie 3% respondentów. Obniżka cen jest zdaniem więcej niż co trzeciego respondenta (36%) skuteczną strategią marketingową i tym samym najczęściej wskazywaną motywacją do obniżenia cen, gdyby taka możliwość się pojawiła. To dobra wiadomość dla konsumentów.
  • Z case study przedstawionego w raporcie, wynika, że hotel nad morzem dostanie rachunek za prąd wyższy o 24% niż w taki sam obiekt Warszawie i o 19% więcej niż zlokalizowany w polskich górach.

Zapraszamy do zapoznania się pełną wersją raportu „Ceny prądu dla firm w Polsce. Czy polskie firmy wykorzystują potencjał zielonej energii i przygotowują się do raportowania ESG?”

pobierz raport