Żyjemy w czasach wielkich zmian technologicznych. Zmian inicjowanych m.in. poprzez rozwój produktów Microsoft, którego strategia wyznacza dla nas jako partnera konkretny kierunek własnych planów. Przed nami duże wyzwania, w tym te związane z koniecznością migrowania ze starych wersji systemu do Dynamics 365 Business Central.
Chmura obliczeniowa i One Microsoft
Jak mówi sam Satya Nadella, Chairman and Chief Executive Officer Microsoft:
„Przez ostatnich kilka lat intensywnie rozmawialiśmy o transformacji cyfrowej. Jednak dzisiaj musimy pójść o krok dalej. Od rozmowy na temat cyfrowej transformacji do zapewnienia imperatywu cyfrowej zmiany do każdej organizacji. Nadszedł ten moment. To czas będzie stanowił różnicę pomiędzy organizacjami, które się rozwijają, a tymi, które pozostaną w tyle (…)”.
Microsoft działa bardzo aktywnie i inwestuje miliardy dolarów w nowe przestrzenie cyfrowe, które zapewnią klientom dostęp do kolejnych usług. Jedną z takich inwestycji jest Polska Dolina Cyfrowa.
Technologiczny gigant wiele lat temu podjął decyzję o intensywnym skoncentrowaniu na chmurze i sumiennie trwa w tym postanowieniu. W związku z tym, cała jego strategia (w tym oczywiście plany rozwoju produktów) jest skoncentrowana właśnie na dostarczaniu usług chmurowych. Produkty nie są obecnie budowane już z myślą o starej wersji On-prem, a o wersji On-cloud.
Jedną z kluczowych kwestii zarówno dla IT.integro jako dostawcy ERP, jak i dla samych użytkowników, jest ciągłe dążenie do rozwoju strategii One Microsoft opartej na integracji chmurowych rozwiązań. To z uwzględnieniem tego właśnie kierunku budowane są przez partnerów Microsoft kolejne aplikacje – w tym również aplikacje z portfolio IT.integro, dostępne na platformie MS AppSource.
System Dynamics 365 Business Central już w tej chwili wpasowuje się w strategię Microsoft, zapewniając użytkownikom pełną otwartość na rozwiązania ekosystemu One Microsoft, a także mobilność i dostępność z poziomu przeglądarki – w przeciwieństwie do swojego poprzednika, Dynamics NAV. System jest dostarczany zarówno w wersji SaaS, IaaS, jak też wciąż – w wersji On-prem.
Co istotne, w samej technologii systemu nastąpiły duże zmiany – w tym wprowadzenie nowego środowiska rozwoju i przejście z C/SIDE + C/AL na nowy język programowania, AL. Nie bez powodu. Zmiana technologii poskutkowała nie tylko większą łatwością w przyswajaniu procesu budowania systemu, ale nastąpiła również po to, by wdrożyć w życie automatyczne aktualizacje wersji.
Co natomiast ze znanym wielu użytkownikom Microsoft Dynamics NAV? W konsekwencji zmian, Microsoft zapowiedział, że przestaje wspierać produkt już na początku kolejnego roku – 10 stycznia 2023. Wszyscy stoimy zatem przed koniecznością i wyzwaniem upgrade’u, a więc przejścia na Dynamics 365 Business Central.
Upgrade jako niezbędny krok dla użytkowników
W strategii upgrade’owej możemy przyjąć trzy scenariusze. Pierwszy – najprostszy i zarazem najrzadziej występujący – zakłada przeniesienie danych historycznych z wersji standardowej do Business Central (Base App).
Druga możliwość uwzględnia modyfikacje, które przenoszone są do nowej wersji systemu z wykorzystaniem gotowych aplikacji dostępnych poprzez platformę Microsoft AppSource. Ten scenariusz jest dla użytkowników korzystny przede wszystkim ze względu na fakt, że certyfikowane aplikacje wykorzystywane przy upgradzie są w pełni ustabilizowane, gotowe do użytku i proste w samej instalacji.
Trzeci scenariusz upgrade’u jest natomiast tym najbardziej prawdopodobnym, w którym wersja zmodyfikowana Dynamics NAV jest przenoszona do Dynamics 365 Business Central, a następnie system jest uzupełniany o kolejne, gotowe produkty dostępne na rynku, a później wprowadzane są dodatkowo niezbędne modyfikacje.
Więcej o możliwościach upgrade’u przeczytacie w artykule: „Z czym wiąże się aktualizacja systemu ERP? – scenariusze upgrade’u Microsoft Dynamics 365 Business Central”
Strategia IT.integro
Staramy się, aby nasza strategia zawsze była dopasowana do kierunku rozwoju Microsoft. Co ważne zaznaczenia, wciąż trwa u nas intensywne rozbudowywanie zespołów projektowych i produktowych – w ciągu zaledwie ostatnich 5 lat potroiliśmy liczbę naszych pracowników. W związku z obecną strategią produktową i technologiczną zmieniamy sposób wsparcia dla naszych klientów poprzez wprowadzenie nowej umowy serwisowej i zastosowanie metody SPOC (ang. Signle Point of Contact). Zbudowaliśmy również strategię budowania produktów, które oferujemy na całym świecie poprzez platformę Microsoft AppSource.
Jakie stoją przed nami wyzwania?
Jak już zostało wspomniane, przed nami wyzwanie upgrade’u naszych klientów z Dynamics NAV do Dynamics 365 Business Central – w przypadku kilkuset instalacji w Polsce i na świecie.
Będziemy również kontynuować wprowadzanie naszych aplikacji na globalny rynek za pośrednictwem platformy Microsoft AppSource. Obecnie jest tam dostępnych 9 naszych produktów, które można znaleźć tutaj: aplikacje IT.integro.
Wyzwaniem jest również oczywiście utrzymanie, a w zasadzie zwiększanie jakości współpracy prowadzonej w modelu hybrydowym, który rozpowszechnił się podczas pandemii i zostaje z nami na dłużej. W tym momencie zdajemy już sobie dobrze sprawę z tego, które elementy pracy z klientami bez problemu możemy realizować zdalnie, a które wymagają działania stacjonarnie.
Z perspektywy pracodawcy naszym priorytetem jest również gwarancja odpowiedniego środowiska dla naszych specjalistów – w tym właśnie środowiska bogatego w odpowiednie do pracy technologie – zgodne z globalnymi standardami.