Aktualności

Nowe technologie zmieniają e-commerce

Nowe technologie, w tym wykorzystanie sztucznej inteligencji, wysoka inflacja, marketplace i zmiany pokoleniowe mają obecnie największy wpływ na rozwój rynku e-commerce – podkreślali uczestnicy konferencji „E-commerce 2023 – szanse, trendy i wyzwania”, którą zorganizowała Konfederacja Lewiatan.

– Po pandemii Covid-19 rynek e-commerce trochę przysiadł, ale przed nim rysuje się dobra przyszłość. Dzisiaj szuka swojej drogi, zaczyna wykorzystywać sztuczną inteligencję – mówi Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan.

Prof. Joanna Żukowska, z Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie w Szkole Głównej Handlowej mówiła o najnowszych trendach na rynku e-commerce.

– Jeszcze w 2018 roku wartość sprzedaży e-commerce wynosiła 48 mld zł, a  prognozuje się, że w 2027 roku wzrośnie do 187 mld zł.  Obserwujemy wzrost popularności stron internetowych, na których swoje produkty może oferować wielu sprzedawców jednocześnie (marketplace). Tutaj prym wiodą Allegro, OLX, EmpikPlace. Dzisiaj klienci najchętniej korzystają z platform internetowych (32%) sklepów internetowych (22%) i zakupów przez telefon (18%) – dodała.

W ostatnich latach bodźcem, który napędza e-commerce stała się wysoka inflacja. Ludzie poszukują tańszych produktów w internecie. W 2021 roku w kanale online udział sprzedaży detalicznej dóbr wyniósł 13%.

Ogromny wpływ na rynek e-commerce mają nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja. Pojawiają się innowacje w obsłudze klienta, następuje automatyzacja procesów logistycznych, zagęszczanie sieci automatów paczkowych, czy krótkoterminowe finansowanie zakupów.

Na rozwój rynku e-commerce mają też wpływ zmiany pokoleniowe. Do głosu dochodzi pokolenie, dla którego internet, zakupy w sieci czy urządzenia mobilne stanowią ważne elementy życia codziennego. Z badań wynika, że 55% pokolenia Z korzysta 5 godzin dziennie ze smartfonu.

Zbigniew Nowicki, Co-Managing Director w Bluerank wymienił kilka zjawisk, z którymi mamy do czynienia na rynku e-commerce. Chcemy kupować lokalnie, rośnie znaczenie prywatności (wykorzystywanie danych osobowych), wraca nostalgia za tradycyjnymi zakupami, priorytetem staje się zrównoważona ekonomia, dbamy o ekologię, coraz częściej online kupują seniorzy (osoby w wieku 55-70), wzrasta liczba zakupów przez smartfony.

Uczestnicy konferencji dyskutowali również o możliwościach i korzyściach jakie daje współpraca z platformami handlu elektronicznego. Zastanawiano się, czy  marketplace jest jedynym właściwym rozwiązaniem dla sprzedawców? Eksperci wskazywali, że niekoniecznie. Prowadzenie sprzedaży tylko przez marketplace może uzależnić bowiem sprzedawcę od danej platformy internetowej.

Uczestnicy konferencji próbowali też odpowiedzieć na pytania, czy sztuczna inteligencja wesprze handel w sieci?, jak nowe technologie zmienią e-commerce i jakie znaczenie dla handlu w sieci mają mikropłatności.

Patronat honorowy nad konferencją objęło Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Zobacz też relację z drugiego dnia konferencji

Praktyczne aspekty branży e-commerce podczas warsztatów online