Rekrutacja nowego pracownika to czasochłonny i skomplikowany proces. Nie bez przyczyny podzielony jest na kilka wyczerpujących etapów. Celem jest znalezienie wykwalifikowanego specjalisty, który będzie dobrze dopasowany do wartości przyświecającym firmie, a także do atmosfery w zespole, aby mógł się jak najszybciej zaaklimatyzować.
Etapy skutecznej rekrutacji
Na samym początku należy zdefiniować stanowisko pracy, na które ma zostać rozpisana rekrutacja wewnętrzna bądź zewnętrzna. W trakcie przygotowywania opisu oferty pracy, rekruter/dział HR/ właściciel firmy powinien zastanowić się, jakie kwalifikacje musi posiadać idealny kandydat do pracy i jakie są oczekiwania wobec niego. Należy również pamiętać o zawarciu informacji o benefitach, które firma może zaproponować nowemu pracownikowi. Kandydaci zwracają uwagę na takie korzyści jak: prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, zniżki na firmowe produkty i usługi, dodatkowe świadczenia socjalne, darmowy parking czy dodatkowy dzień wolny z okazji urodzin.
W wyniku publikacji ogłoszenia o pracę na firmowej stronie internetowej bądź zewnętrznym portalu ogłoszeń o pracę, rekruter może spodziewać się napływu aplikacji od kandydatów. Najczęściej w ogłoszeniach prosi się o aktualne CV. Wyzwanie stanowi ich dokładna selekcja i wyłonienie kandydatów do następnego etapu.
Kolejnym krokiem jest kontakt z osobami zainteresowanymi pracą. W trakcie pierwszego kontaktu telefonicznego z kandydatem następuje wstępna weryfikacja jego kompetencji (np. sprawdzenie jego znajomości języka obcego, jeżeli jest on wymagany) bądź przekazanie treści zadania rekrutacyjnego, którego wykonanie determinuje udział w kolejnym etapie procesu.
Tylko wybrane osoby zostaną zaproszone do wzięcia udziału w rozmowie kwalifikacyjnej na żywo. Obecnie nie zawsze odbywa się ona w siedzibie firmy, a coraz częściej w formie online. Podczas takiego spotkania kandydat odpowiada na pytania rekrutera, opowiada o nabytym wcześniej doświadczeniu, swoich kwalifikacjach do pracy na rekrutowane stanowisko oraz o powodach, dlaczego pragnie podjąć tutaj pracę. Jest to również okazja do zadawania pytań przez samego kandydata.
Zakończenie rekrutacji i dalsze kroki
Po zakończeniu wszystkich etapów rekrutacji rekruter/pracodawca powinien nie tylko poinformować osobę, którą chce zatrudnić o pozytywnym wyniku rozmowy, ale również warto skontaktować się z pozostałymi kandydatami z ostatniego etapu rekrutacji. Dobrą praktyką jest przekazanie tym osobom feedbacku, dlaczego ktoś inny został wybrany na to stanowisko.
Ostatnim krokiem jest podpisanie z nim umowy z nowym pracownikiem i ustalenie daty rozpoczęcia współpracy. Warto również ustalić termin wykonania niezbędnych badań lekarskich czy przygotować listę niezbędnych dokumentów, które nowo zrekrutowany pracownik powinien dostarczyć do firmy (np. dyplomy ukończenia studiów/certyfikatów).
Kalasoft ERP to obecnie niezbędne narzędzie, które pozwala przedsiębiorcom zachować porządek w dokumentach, usprawnić przepływ informacji, zarządzać pracownikami i kontrolować wszelkie procesy biznesowe.
Więcej informacji o oferowanych przez Kalasoft Sp. z o.o. rozwiązaniach ERP dla przedsiębiorstw – HMS Solution znajdziecie na https://www.kalasoft.pl/oferta/kalasoft-erp