Chociaż polski biznes wykorzystał czas pandemii na przeprowadzenie transformacji cyfrowej, to już czekają go nowe wyzwania. Jak konkurować na globalnym rynku e-commerce? Jak upowszechniać usługi online czy zapobiegać cyfrowemu wykluczeniu? O tych tematach będą rozmawiać uczestnicy Europejskiego Forum Nowych Idei 20 i 21 października w Sopocie. Czy kryzys może być katalizatorem zmian? Gazeta codzienna narodziła się w Bostonie, gdy w XVIII wieku panowała ospa i pojawiła się potrzeba bezpiecznej komunikacji. W 1973 roku w efekcie wzrostu ceny ropy z powodu kryzysu energetycznego powstał FedEx. Kryzys ekonomiczny z 2008 roku, to z kolei narodziny sharing economy, której symbolem jest Uber czy Airbnb.
Od cyfryzacji nie ma odwrotu
W czasie pandemicznego kryzysu wiele firm zademonstrowało zdolność do adaptacji. Organizacje przeszły przyspieszoną transformację cyfrową. Przetestowały model pracy zdalnej, zdigitalizowały procesy, rozwinęły sprzedaż online. To skok do przodu, który w innych okolicznościach prawdopodobnie zająłby lata. Firmy podjęły ryzyko i wzięły na siebie koszt przemian. Jednak w ślad za szybkimi zmianami przedsiębiorcy oczekują regulacji prawnych.
– Społeczność biznesowa pilnie potrzebuje nowych rozwiązań w zakresie cyfryzacji. Oczekuje się, że przedsiębiorstwa będą dokonywać własnej oceny ryzyka i na podstawie takiej analizy wprowadzać adekwatne środki. Powoduje to przeciążenie przedsiębiorstw dodatkową pracą, tworzy koszty i utrudnia transformację niezbędną w czasie wychodzenia z pandemii – podkreśla Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan.
Ponowne narodziny e-konsumenta
Gdyby lockdown wydarzył się dekadę wcześniej, bez wszechobecnych usług on-line, nie byłoby telekonferencji, zdalnej nauki i zakupów internetowych na tak szeroką skalę. W minionym roku rynek e-commerce odnotował 30 proc. wzrost, a 85 proc. polskich konsumentów deklaruje chęć dalszych zakupów w sieci.
W czasie pandemii narodził się nowy typ klienta, który zaczyna stawiać na zrównoważony rozwój jako jeden ze swoich priorytetów. To wymusza potrzebę rozwoju zrównoważonego biznesu, ale także zmienia podejście do konsumpcji.
Nie tylko digitalizacja, ale też walka z wykluczeniem cyfrowym
Kolejnym krokiem jest cyfryzacja urzędów i szkół. Pandemiczne ograniczenia w urzędach wymusiły na nich przejście w tryb online. W efekcie przedsiębiorcy masowo wdrażają kwalifikowane podpisy elektroniczne, a obywatele znacznie częściej niż dotąd korzystają z profilu zaufanego.
Nie wszyscy jednak mogli skorzystać na zmianach. Na analogowym marginesie znalazły się osoby wykluczone cyfrowo lub materialnie. Tysiące uczniów z racji braku dostępu do internetu i komputerów wypadło poza system szkolny.
Jak nasz biznes czy sektor bankowy (w którym digitalizacji przebiega na światowym poziomie) mogą pomóc w walce z wykluczeniem cyfrowym? Odpowiedzi na to pytanie będą szukać uczestnicy EFNI.
Cyfrowa przyszłość zaczyna się od E
Osłabienie pozycji Europy, poluźnienie sojuszu z USA, nowa doktryna polityczna Chin zmieniają gospodarczy układ sił. Sojusznicy stawiają na protekcjonizm, weszliśmy w czas wojen handlowych. – Znajdujemy się w punkcie zwrotnym. To moment dla przedsiębiorców, ludzi praktycznych. Posiadamy narzędzia, dzięki którym możemy skierować ten punkt zwrotny, w którym się znajdujemy, we właściwą stronę i przezwyciężyć ten chaos – podkreśla Maciej Witucki .
Cyfryzacja zmienia reguły gry rynkowej, dając wszystkim dostęp do globalnego rynku. E-commerce, e-learning, e-sport, e-government, e-usługi, e-praca, e-regulacje. Przedsiębiorcy potrzebują przejrzystego i stabilnego otoczenia prawnego, aby konkurować na globalnym rynku.
Dziś wyzwań nie brakuje. Jak zarządzać treściami w internecie? Jak ponadnarodowe regulacje wpływają na lokalne rynki? Jak chronić europejski cyfrowy rynek przed monopolistycznymi praktykami wielkich platform internetowych? O wyzwaniach, szansach i zagrożeniach, które niesie cyfrowa przyszłość oraz o tym, jak polski biznes powinien odpowiedzieć na te wyzwania podczas EFNI 2021 z rozmawiać będą m.in.:
Witold Drożdż, członek zarządu ds. Strategii i Spraw Korporacyjnych, Orange Polska; Justyna Orłowska, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech – Szef Centrum GovTech; Michał Boni, adiunkt w Zakładzie Społecznych Zastosowań Nowych Technologii, Uniwersytet SWPS; Marta Mikliszańska, Head of PA/Sustainability, Allegro; Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki; Gertruda Uścińska, prezeska Zakładu Ubezpieczeń Społecznych; Olga Semeniuk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii, pełnomocnik Rządu ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw; Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan; Marta Poślad, Head of CEE and Transatlantic Public Policy in Google; Martyna Bildziukiewicz, szefowa East Stratcom Task Force, unijnej grupy do spraw walki z dezinformacją; Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej w Europie Środkowo-Wschodniej, Facebook; Michał Pukaluk, dyrektor Departamentu Polityki Cyfrowej, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów; Bruno Gencarell DG CONNECT, Komisja Europejska; Taneli Lahti, szef gabinetu Europejskiej Komisarz ds. Partnerstwa Międzynarodowego; Magdalena Piech, Head of Regulatory Affairs Allegro, przewodnicząca European Tech Alliance; Kamila Kloc, Head of Markets Unit in Directorate-General for Communications Networks, Content and Technology, DG CNECT, Komisja Europejska; Elżbieta Dziuba, ekspertka ds. cyfrowych, Konfederacja Lewiatan
Kontakt dla przedstawicieli mediów
Paweł Mytlewski, pmytlewski@konfederacjalewiatan.pl
O Europejskim Forum Nowych Idei
Organizatorem EFNI, którego 10. edycja odbędzie się w dniach 20-22 października 2021 r., jest Konfederacja Lewiatan przy współpracy z BusinessEurope i miastem Sopot. To jedna z największych w tej części kontynentu konferencji, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Forum co roku gromadzi ponad tysiąc uczestników – przedstawicieli świata biznesu, nauki, kultury oraz administracji zarówno polskiej jak i europejskiej.
Partnerem strategicznym 10. edycji EFNI jest Orange, natomiast partnerami głównymi: Facebook, BNP Paribas, BASF, Samorząd Województwa Pomorskiego, Invest in Pomerania, BOSCH, IKEA, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych, Związek Pracodawców Prywatnych Energetyki, Fundacja City Handlowy im. Leopolda Kronenberga oraz Google.
Do partnerów wspierających należą: Allegro, Biznes.gov.pl, Siemens, Deutsche Bank, Ergis, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Velux, Uniwersytet Łódzki, Miasto Gdańsk, Transport Logistyka Polska, Lexcap, PINK, Invest Komfort, Microsoft, Otodom, Ambasada Brytyjska, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, kancelaria Wardyński i Wspólnicy, Polska Rada Biznesu, E&Y oraz L’Oreal.
Partnerem instytucjonalnym EFNI 2021 jest Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, a merytorycznie wspierać go będą: Ośrodek ThinkTank, Centrum Stosunków Międzynarodowych, Polityka Insight, Visegrad Insight, Polski Instytut Ekonomiczny, UN Global Compact Network Poland, NNO, Kultura Liberalna, Instytut Spraw Publicznych, Fundacja Konrada Adenauera, Centrum Innowacyjnej Edukacji, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych oraz Inspiring Girls Polska.
Głównymi partnerami medialnymi wydarzenia są: Dziennik Gazeta Prawna, TokFM, Wp.pl. Medialnie wspierają nas również: ams, BiznesAlert.pl, Chilli ZET, EURACTIV.pl i EURACTIV.com, Forbes Women, Gazeta Wyborcza, My Company Polska, PAP, Puls Biznesu, Trójmiasto.pl i Warsaw Business Journal.