Przed e-commerce stoją ogromne wyzwania związane z Europejskim Zielonym Ładem. Sercem branży stała się zielona logistyka obejmując wszystkie działania realizowane w celu zmniejszenia jej negatywnego wpływu na środowisko. Pandemia wywołała boom na rynku kurierskim, ale również spowodowała, że dostawy kurierskie stały się szybsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze – czytamy w raporcie „E-commerce na zielonej ścieżce” przygotowanym przez Konfederację Lewiatan we współpracy z DHL.
Polski rynek e-commerce należy do najszybciej rozwijających się w Europie. Jego wartość na początku 2021 r. przekroczyła już 100 mld zł. Sprzedaż produktów i usług przez Internet prowadzi około 150 tys. firm korzystając zarówno z własnych sklepów internetowych, jak i platform typu marketplace.
– Działania firm logistycznych mają kluczowe znaczenie dla ograniczenia emisji CO2 w przestrzeni miejskiej. Już od dawna prowadzimy intensywne testy różnych modeli samochodów dostawczych o napędzie elektrycznym, które doskonale sprawdzają się w ramach miejskiej logistyki. Zbierają również bardzo pozytywne opinie naszych kurierów, którzy cenią sobie komfort jazdy i wygodę, jaką zapewnia elektryczny napęd. Jako firma, której misją jest osiągnięcie zerowej emisji CO2 będziemy sukcesywnie elektryfikowali flotę kurierską. Chcemy być liderem w zakresie elektromobilności w naszej branży. Samochody i rowery elektryczne są przyszłością logistyki. Kurierski rower elektryczny DHL stanął nawet na wystawie w Centrum Nauki Kopernik, gdzie prezentowane są nietypowe, inspirujące egzemplarze oraz ich historie i wpływ na społeczeństwo. To pokazuje, że logistyka wpływa nie tylko na biznes, ale na całe społeczeństwo – mówi Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel Polska.
– W logistyce najważniejsza jest w tej chwili zielona transformacja. Zmiany klimatyczne, zrównoważony rozwój i odpowiedzialność za środowisko naturalne wymagają od przedsiębiorstw z łańcucha dostaw zwrócenia się w stronę zielonych praktyk logistycznych. Pracując nad wdrożeniem rozwiązań sprzyjających zrównoważonemu rozwojowi, logistyka skupia się na wdrożeniach w kierunku zmniejszenia zużycia paliwa czy częstszego korzystania z dostawczych samochodów elektrycznych lub hybrydowych, a przez to do redukcji emisji gazów cieplarnianych. Zielona logistyka to również zmiany dotyczące magazynowania czy korzystania z opakowań przyjaznych środowisku, odejście od papieru, czyli eliminowanie dokumentacji papierowej na wszystkich etapach procesu biznesowego – mówi dr Aleksandra Musielak, dyrektorka departamentu rynku cyfrowego Konfederacji Lewiatan.
Z badań wynika, że jedna trzecia klientów, zarówno biznesowych, jak i indywidualnych, zwraca uwagę na „zielone działania” dostawców przesyłek. Zielonej transformacji spodziewają się klienci na rynku doręczeń także w perspektywie 10 lat. Oczekują stosowania transportu zeroemisyjnego, wykorzystania robotów w procesach logistycznych np. w sortowniach przesyłek, obsługi klienta przez sztuczną inteligencję czy dostaw bez udziału kuriera (np. dronem), samochodem autonomicznym.