Aktualności

Zmiany w minimalnym podatku CIT ważne, ale niewystarczające

Rząd zapowiada modyfikację i odroczenie wejścia w życie przepisów o minimalnym CIT. Cieszy fakt, że resort finansów uwzględnił część postulatów zgłaszanych przez przedsiębiorców.

Zmiany idą w dobrym kierunku, ale oznaczają, że rząd nie zdecydował się na rezygnację z poboru tego podatku. W konsekwencji proponowane wyłączenia powinny objąć wszystkie małe i średnie przedsiębiorstwa – uważa Konfederacja Lewiatan.

W wykazie prac legislacyjnych została zamieszczona informacja, że w trzecim kwartale br. rząd będzie pracował nad dużą nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przedsiębiorcy oczekują tych zmian. Ich celem będzie przede wszystkim naprawienie wadliwych i szkodliwych dla biznesu przepisów wprowadzonych w ramach Polskiego Ładu.

Jedną z najważniejszych zmian będzie modyfikacja i odroczenie wejścia w życie przepisów o minimalnym podatku dochodowym, który przez niewłaściwą konstrukcję i wadliwe założenia obciąża firmy będące w trudnej sytuacji finansowej albo działające w niskomarżowych branżach.

Podatek minimalny ma nie być pobierany za 2022 r., wyłączeni spod regulacji zostaną mali podatnicy, spółki komunalne, podatnicy u których większość przychodów zostało osiągniętych w związku ze świadczeniem usług ochrony zdrowia oraz podatnicy, których rentowność w 1 z 3 ostatnich lat podatkowych była powyżej wskaźnika 2%, a także podmioty postawione w stan upadłości lub likwidacji. Limit rentowności (udziału dochodu w przychodach), po przekroczeniu którego podatek nie będzie pobierany zostanie podwyższony z 1% do 2% przy jednoczesnym wyłączeniu przy jego ustalaniu opłat z tytuł umów leasingu środków trwałych, wartości należności handlowych zbywanych na rzecz podmiotów z branży faktoringowej oraz wartości podatku akcyzowego. Pojawi się także opcja wyboru prostszej metody ustalenia podstawy opodatkowania.

– Cieszy fakt uwzględnienia przez Ministerstwo Finansów części zgłaszanych przez przedsiębiorców postulatów, choć biorąc pod uwagę obecną sytuację gospodarczą, podatek ten w ogóle nie powinien był uchwalony i najlepszym rozwiązaniem jest jego likwidacja. Proponowane modyfikacje, wydają się iść w dobrym kierunku, jednak jeżeli podatek ten ma być modyfikowany to dostrzegamy potrzebę wyłączenia spod regulacji wszystkich podatników z sektora MŚP z obrotami do 50 mln euro, a nie tylko małych podatników w rozumieniu ustawy o CIT z obrotami do 2 mln euro. Wyłączenie pewnych kosztów przy liczeniu poziomu rentowności jest zmianą korzystną, ale już podniesienie tego wskaźnika do 2% może spowodować, że jeszcze większa liczba podatników, może zostać objęta tym podatkiem. Biorąc pod uwagę, że przy wprowadzeniu tego rozwiązania zabrakło rzetelnych analiz i oceny skutków regulacji, liczymy tym razem na pogłębione konsultacje społeczne proponowanych zmian – mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, dyrektor departamentu podatkowego Konfederacji Lewiatan.

W zapowiadanych zmianach brakuje propozycji przywrócenia podatkowej neutralności połączeń, podziałów i wymiany udziałów spółek. Wprowadzone od 1 stycznia br. ograniczenie neutralności restrukturyzacji wyłącznie do pierwszej wymiany udziałów, hamuje rozwój firm. Restrukturyzacje są naturalnym elementem prowadzenia biznesu, umożliwiającym zarządzanie nim w sposób optymalny i efektywny. Ograniczenie preferencyjnego opodatkowania restrukturyzacji dokonywanych z oczywistych powodów biznesowych, powoduje, że uzasadnione i konieczne dla rozwoju firm połączenia bądź podziały są wstrzymywane ze względów finansowych.

Pozostałe zapowiadane przez rząd zmiany to m.in. modyfikacja przepisów w zakresie:

  • zagranicznych jednostek kontrolowanych (CFC)
  • opodatkowania podatkiem od przerzuconych dochodów
  • podatku u źródła (WHT)
  • kosztów finansowania dłużnego w kosztach podatkowych
  • polskiej spółki holdingowej (PSH) (złagodzenie warunków skorzystania ze zwolnienia)
  • estońskiego CIT
  • procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków
  • transakcji rajowych