Universal Analytics (UA) to narzędzie od Google, które od lat służyło jako podstawowe źródło informacji o ruchu na stronach internetowych. Wraz z rozwojem technologii i zmieniającymi się wymaganiami w zakresie ochrony prywatności, Google zapowiedziało, że 1 lipca 2023 r. przestanie aktualizować i wspierać UA. Z tego powodu coraz więcej firm decyduje się na migrację na nową wersję narzędzia analitycznego – Google Analytics 4 (GA4).
Najważniejsze zmiany w GA4 w stosunku do UA.
GA4 wprowadza wiele zmian w porównaniu do poprzedniej wersji:
– zmienił się model śledzenia danych, który oparty jest teraz na zdarzeniach wykonanych przez użytkowników,
– możliwość śledzenia zdarzeń w aplikacjach mobilnych,
– możliwość importowania danych offline,
– wiele nowych wymiarów, które pozwalają na bardziej szczegółowe analizowanie danych,
– automatyczne śledzenie podstawowych zdarzeń przez włączenie pomiaru zaawansowanego,
– lepsza integracja z pozostałymi platformami od Google, takimi jak Google ADS czy Merchant Center.
Proces migracji z UA na GA4.
- Stwórz nowe konto GA4.
Pierwszym krokiem w migracji jest utworzenie nowego konta Google Analytics 4. Można to zrobić poprzez dodanie nowej usługi w istniejącym koncie Google Analytics. Warto pamiętać, że GA4 wymaga dodatkowej konfiguracji, takiej jak ustawienie nazwy witryny i domeny oraz ustawienie odpowiedniej strefy czasowej i waluty, aby zapewnić poprawne śledzenie. Ważne jest też, aby przenieść użytkowników z UA oraz przypisać im odpowiednie uprawnienia w GA4.
- Dodaj nowy kod śledzenia GA4 na stronie.
Po utworzeniu nowego konta GA4 należy utworzyć nowy strumień danych i dodać nowy kod śledzenia na stronie internetowej. Kod ten jest inny niż ten używany w Universal Analytics, dlatego nie można go po prostu podmienić. W GA4 używa się kodu gtag.js, który pozwala na śledzenie zarówno witryny, jak i aplikacji mobilnych.
- Skonfiguruj śledzenie zdarzeń.
Jeśli konto UA zbiera ważne cele strony internetowej lub aplikacji mobilnej, trzeba zadbać o przeniesienie ich do nowej usługi. Przejście na GA4 to dobry moment, aby zweryfikować i ocenić dotychczasowe cele oraz sposób ich wykorzystania. Po zweryfikowaniu wszystkich celów w Universal Analytics, konfigurujemy zdarzenia w Google Analytics 4.