Solaris ma 20 lat

Dokładnie 22 marca mija dwadzieścia lat od momentu, w którym z fabryki w Bolechowie koło Poznania wyjechał pierwszy niskopodłogowy autobus miejski. W firmie pracowało wówczas 36 osób – dziś jest ich 2 500. W pierwszym roku z fabryki wyjechało 56 pojazdów, dziś to 14 tysięcy. Autobusy, trolejbusy i tramwaje jeżdżą w tej chwili po drogach kilkuset miast na świecie.

22 marca 1996 r. z fabryki w Bolechowie wyjechał pierwszy autobus miejski. Spółka Neoplan Polska założona przez Krzysztofa i Solange Olszewskich zdobyła zamówienie na dostawę 72 autobusów do Poznania. Od 1994 r. inżynier Krzysztof Olszewski prowadził w Polsce Biuro Sprzedaży Neoplana. To on wprowadził autobusy niskopodłogowe na polski rynek, który w latach 90. rozwijał się w przyspieszonym tempie. W ciągu kolejnych 5 lat od produkcji pierwszego Neoplana, wszystko potoczyło się szybko. Zamówienia spływały z całej Polski, a zatrudnienie młodej spółki wzrosło prawie piętnastokrotnie. Przedsiębiorstwo w błyskawicznym tempie opanowało krajowy rynek autobusowy. Fabrykę w Bolechowie do 2001 r. opuściło niemal 700 pojazdów. Pod koniec XX wieku Olszewscy zbudowali własny, nowoczesny autobus. Opracowali nową konstrukcję szkieletu ze stali nierdzewnej, która miała sprostać wymagającym warunkom drogowym i klimatycznym Polski. Wraz z premierą Solarisa Urbino w 1999 r. firma wkroczyła na ścieżkę przyspieszonego rozwoju. Produkt wymyślony i zbudowany w Bolechowie stał się najchętniej kupowanym autobusem miejskim w kraju. Po roku od premiery, Solaris wyjechał na ulice Europy, najpierw do Czech i Słowacji, a niedługo potem zadebiutował w Niemczech.

W nowe tysiąclecie przedsiębiorstwo wkroczyło jako Solaris Bus & Coach. Od tego momentu firma należała już tylko do rodziny Olszewskich, zaś fabrykę w Bolechowie opuszczały jedynie autobusy marki Solaris. Kolejne lata przyniosły mnóstwo kontraktów, w tym kilka ogromnych i strategicznych dla rozwoju przedsiębiorstwa. Podczas gdy do 2001 r. z Bolechowa za granicę wyjechało 7 autobusów, pod koniec 2005 jeździło ich już ponad 1 000 w 17 państwach Europy. W 2003 r. 260 autobusów zamówiło miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne w Berlinie i to ten przetarg uważa się za jeden z najważniejszych w historii Solarisa. Kontrakt otworzył polskiemu producentowi drzwi do Europy. Od tej chwili Urbino zaczęły wyjeżdżać na ulice miast i miasteczek Europy Zachodniej. Rodzina niskopodłogowych autobusów rozszerzona została o różne długości pojazdów i innowacyjne wyposażenie. W tym okresie Solaris postawił też pierwszy krok na ścieżce elektromobilności, prezentując niskopodłogowy i bezemisyjny trolejbus Trollino, wprowadził do produkcji także nowy, ekologiczny rodzaj napędu – zasilany gazem ziemnym CNG.

W latach 2006-2011 jeden po drugim autobusy opuszczały Bolechowo, podążając w różnych kierunkach Europy. Jednocześnie ze wzmożonym tempem produkcyjnym, konstruktorzy w Bolechowie stawiali kolejne kroki na wizjonerskiej ścieżce wytyczonej przez Krzysztofa Olszewskiego. W 2006 roku Solaris pokazał Urbino Hybrid, odpowiadając na potrzeby współczesnych miast. Krzysztof Olszewski podczas premiery powiedział „Diesel umarł. Niech żyje elektryczność!”. Ekologiczny transport publiczny z roku na rok stawał się oczkiem w głowie przedsiębiorstwa i to właśnie rozwojowi tego obszaru producent poświęcał coraz więcej uwagi. 3 lata później Solaris zaprezentował swój pierwszy tramwaj Tramino. W 2011 r. z fabryki wyjechał pierwszy polski całkowicie elektryczny autobus, czym przedsiębiorstwo rzuciło wyzwanie innym producentom. Do 2011 roku Urbino z charakterystyczną asymetryczną szybą były obecne na 21 rynkach, wyjechały także w takie zakątki świata jak Dubaj czy wyspa La Reunion nieopodal Madagaskaru. W dobie największego kryzysu finansowego początku XXI wieku Solaris przekroczył liczbę 1 000 dostarczonych pojazdów w jednym roku.

Urbino electric, wyposażone w różne systemy ładowania i rodzaje baterii, zdobywały kolejne europejskie miasta. Olszewscy od początku byli przekonani, że ekologiczne rodzaje napędu są przyszłością komunikacji miejskiej, a od realizacji idei zrównoważonego rozwoju zależy standard życia w miastach. Oprócz rozwoju pojazdów bateryjnych, Solaris silnie pracował nad zmianą generacyjną Urbino. W 2014 r., dokładnie w dekadę po premierze poprzednika, przedsiębiorstwo odsłoniło nową konstrukcję autobusu. 20 lat spowodowało, że Solaris wyrósł na dojrzałe przedsiębiorstwo. Firma prowadzi własną Fundację Zielony Jamnik, dla najmłodszych dzieci pracowników otworzyła żłobek i wspiera szkolnictwo zawodowe poprzez klasy patronackie. We współpracy z uczelnią wyższą kształci fachowców w ramach studiów dualnych. Dla kierowcom swoich autobusów organizuje szkolenia. W ciągu dwóch dekad podpoznańskie fabryki opuściło ponad 14 tys. autobusów i tramwajów, które jeżdżą w ponad 600 miastach.

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater