Rusza cykl konferencji organizowanych, pod patronatem Konfederacji Lewiatan, w różnych miastach pod hasłem „Wyzwania dla firmy rodzinnej 2016”.

W firmach rodzinnych pracuje co czwarta osoba

Prawie jedna trzecia mikro, małych i średnich pracodawców (bez tych, którzy nie zatrudniają żadnej osoby) to firmy rodzinne, z czego 40 proc. to mikroprzedsiębiorstwa, 46 proc. małe firmy a 14 proc. średnie -€” wynika z badania Konfederacji Lewiatan. Właśnie ruszył cykl konferencji organizowanych w różnych miastach pod hasłem „Wyzwania dla firmy rodzinnej 2016″.

Firmy rodzinne tworzą ponad 18 proc. całości PKB, a 25 proc. PKB wytwarzanego przez sektor przedsiębiorstw. Pracuje w nich 24 proc. zatrudnionych w całym sektorze przedsiębiorstw. Ponad 21 proc. wszystkich wydatków na inwestycje, to nakłady firm rodzinnych.

Ponad 37 proc. firm funkcjonuje na rynku już ponad 20 lat. A to oznacza, że część z nich powstała jeszcze przed 1989 r. i skutecznie dostosowała się do gospodarki rynkowej. Ale w grupie tych ponad 20 -latków jest także wiele firm założonych zaraz po transformacji. To Ci, którzy pierwsi zauważyli szanse i, jak widać, skutecznie z nich skorzystali

-” mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Firmy rodzinne częściej niż firmy nierodzinne zarejestrowane są w mniejszych miastach, a także na obszarach wiejskich. Wskazuje to na ich powiązanie z „miejscem urodzenia”, lokalną społecznością. Ale wcale nie oznacza lokalności działania, bowiem wiele firm rodzinnych działa nie tylko na całym rynku krajowym, ale także zagranicą.

Z badań Lewiatana wynika, że ponad 80 proc. firm rodzinnych i nierodzinnych zdecydowanie preferuje prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o własne środki finansowe, chociaż wśród firm rodzinnych więcej jest takich, które bardziej przychylnie spoglądają na korzystanie z zewnętrznego finansowania.

Firmy rodzinne są nieco bardziej otwarte na wychodzenie poza działalność lokalną. Ale preferują produkowanie i sprzedaż dotychczasowych produktów/usług, a nie inwestowanie w innowacje produktowe.

Cykl spotkań pod hasłem „Wyzwania dla firmy rodzinnej 2016″ organizują firmy Deloitte, ABC Czepczyński i Nowy Styl Group, pod patronatem Konfederacji Lewiatan. Ich celem jest integracja lokalnych środowisk firm rodzinnych. Znani przedsiębiorcy opowiadają swoje historie sukcesu i porażek, dzielą się doświadczeniami z prowadzenia biznesu.

Konferencje odbędą się w Łodzi, Wrocławiu, Katowicach, Poznaniu, Warszawie, Busku- Zdroju, Lublinie, Krośnie. W inauguracyjnym spotkaniu w Krakowie, którego współorganizatorem był Małopolski Związek Pracodawców Lewiatan, uczestniczyli m.in. Krzysztof Pawiński, współwłaściciel Maspexu i Jerzy Krzanowski, współwłaściciel Grupy Nowy Styl.

Konfederacja Lewiatan

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater