Rozmowa z Solarisem. O przyczepach, Kongu i antypijackich stacyjkach

– Rynki zagraniczne są dla nas kluczowe. Mamy tak wielką fabrykę, że gdybyśmy produkowali tylko na polski rynek, pracowałaby najwyżej przez półtora miesiąca w roku – mówi członek zarządu Solarisa Zbigniew Palenica.

Solaris Bus & Coach S.A. niedawno podsumował rok 2013. Bardzo udany. Ponad połowa sprzedanych w naszym kraju autobusów i trolejbusów pochodziła z podpoznańskiej firmy. Zrealizowała też intratne kontrakty zagraniczne, w tym dostawę tramwajów dla Jeny. Solaris się rozwija i chwali niecodziennymi produktami jak autobusy z przyczepą, które trafiły jesienią do Monachium, czy alcolocki, bardzo popularne wśród zamawiających w Skandynawii.

Jakub Dybalski: Skąd pomysł na autobus z przyczepą?

Zbigniew Palenica, członek zarządu Solaris Bus & Coach: W Monachium jest jeden z najbardziej rozwiniętych systemów transportu publicznego w Niemczech. W sumie to ponad tysiąc pojazdów. Tamtejszy przewoźnik doszedł do wniosku, że przydałaby się optymalizacja na kilku linia, które m.in. prowadzą w pobliżu szkół. W konkretnych godzinach szczytu, rano i po południu, potrzeba większych pojazdów. Badano możliwość wykorzystania autobusów 24–metrowych i 18–metrowych, przegubowych i wyszło na to, że pomysł z przyczepami będzie najodpowiedniejszy. Przewoźnik zwrócił się do kilku firm z prośbą o rozwiązanie techniczne. Opracowaliśmy to, a potem wygraliśmy przetarg.

(…)

Cały wywiad przeczytasz na portalu transport-publiczny.pl

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater