Marketing w hotelarstwie pełni kluczową rolę w promowaniu i sprzedaży usług hotelarskich, będąc niezbędnym elementem zarówno w budowaniu marki hotelu, jak i w pozyskiwaniu gości. Specyfika branży, w tym jej sezonowość, wymaga szczególnej elastyczności i umiejętności dostosowania strategii do zmieniających się warunków, trendów oraz preferencji konsumentów. Zrozumienie dynamiki rynku pozwala na lepsze wykorzystanie szans na zwiększenie widoczności i przyciągnięcie gości bez względu na okoliczności. Potrzebna jest też duża dawka kreatywności i innowacyjności.
H2: Skuteczny marketing w hotelarstwie potrzebuje dobrej strategii.
Dzięki efektywnym strategiom marketingowym hotele mogą nie tylko przyciągnąć nowych gości, ale również budować długotrwałe relacje z obecnymi klientami. W tym dynamicznym środowisku, w którym konkurencja jest ogromna, znaczenie odpowiednio zaplanowanej i realizowanej kampanii marketingowej rośnie. Celem marketingu w hotelarstwie jest nie tylko zwiększenie widoczności oferty hotelowej w mediach, ale także stworzenie unikalnej propozycji wartości, która wyróżni hotel na tle konkurencji.
Skuteczny marketing hotelowy opiera się na zrozumieniu potrzeb i preferencji gości, co pozwala na dostosowanie oferty do ich oczekiwań i zainteresowań. W tym kontekście bardzo ważną rolę odgrywają nowoczesne technologie i narzędzia cyfrowe, które umożliwiają precyzyjne dotarcie do potencjalnych klientów i efektywną komunikację z nimi. A to jest niezmiernie ważne, zwłaszcza w tej bardzo konkurencyjnej branży, jaką jest hotelarstwo.
H2: MIT: Jestem na Bookingu, więc nie potrzebuję już innych form promocji hotelu.
Wiele podmiotów z branży hotelarskiej współpracuje z serwisami OTA, typu Booking, Trivago czy TripAdvisor, i w związku z tym rezygnuje z promocji hotelu, uważając, że i tak „jacyś goście zawsze się znajdą”. Jest to niestety częsty błąd. Hotelarze bardzo dosadnie przekonali się o tym w trakcie pandemii. Ciężki czas lockdownu przetrwały tylko te obiekty, które nie wstrzymały swoich działań marketingowych i cały czas komunikowały się w internecie ze swoimi klientami.
Współpraca z platformami rezerwacyjnymi oferuje zarówno korzyści, jak i wyzwania. Plusy to zwiększona widoczność i dostęp do większej liczby potencjalnych gości, co może przekładać się na wyższe obłożenie hotelu. Platformy te oferują także narzędzia do zarządzania rezerwacjami i opiniami klientów. Minusy to oczywiście wysokie prowizje pobierane od obiektów i tym samym zmniejszające dochód hotelu oraz ograniczona kontrola nad prezentacją oferty hotelowej, co może negatywnie wpływać na strategię marki i lojalność klientów.
H2: Promocja usług hotelarskich – online czy offline?
W erze cyfrowej konieczność reklamowania się hoteli w internecie jest oczywista, jednak równie ważne są działania marketingowe prowadzone offline. Bezpośredni kontakt z klientem, PR, rozmaite współprace (w tym te z influencerami), organizacja eventów (np. konferencji, szkoleń, jubileuszy, wesel) odgrywają ważną rolę w budowaniu trwałych relacji z klientami i zarządzaniu reputacją hotelu. Chociaż koszty tych działań mogą być zróżnicowane, zależnie od ich skali i zakresu, inwestycja w marketing offline często przynosi wymierne korzyści, zwiększając lojalność klientów i poprawiając wizerunek hotelu na rynku.
H2: Marketing hotelu w mediach społecznościowych.
Kluczowe dla budowania relacji z klientem i dla promowania usług są też oczywiście działania w social media. Ważne jest, by wybrać odpowiednie platformy, które najlepiej odpowiadają profilowi gościa i typowi komunikacji. Strategia komunikacji powinna uwzględniać zarówno treści angażujące, jak i promocje dopasowane do oczekiwań i zainteresowań odbiorców. Koszty takiego marketingu zależą od planowanej skali działań i mogą obejmować zarówno organiczny zasięg, jak i płatną reklamę. Efektywność wymaga ciągłego monitorowania trendów i adaptacji strategii, by utrzymać dialog z klientami i wyróżnić się na tle konkurencji.
H3: Dbaj o wizerunek hotelu i nie daj o sobie zapomnieć!
Aktywne prowadzenie fanpage’a hotelu na platformach, takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn, to klucz do utrzymania silnego wizerunku i ciągłej promocji hotelu. Promowanie unikalnych cech obiektu pomaga wyróżnić się na rynku. Na swoich profilach w mediach społecznościowych warto pokazywać „ludzką twarz”, czyli bez przysłowiowego kija w tyłku informować użytkowników na bieżąco, co dzieje się w hotelu, jakie eventy się odbywają, jak wygląda zespół, jaka jest atmosfera między pracownikami (oczywiście tylko wtedy, kiedy jest ona przyjazna 😉). Te z pozoru drobne działania okazały się dla wielu hoteli, pensjonatów i innych obiektów hotelarskich zbawienne podczas pandemii koronowirusa. Przedłużający się lockdown, brak możliwości rezerwacji pobytu, puste hotele – cała branża hotelarska na pewno doskonale pamięta te chwile. Ja również zaliczam się do tej grupy, bo w tamtym czasie sama pracowałam w branży hotelarskiej i konferencyjnej.
ZDJĘCIA: https://drive.google.com/file/d/1Sy_J0WO8Z7gRsz5zRodWQNhX0AQ3vdh6/view?usp=sharing
źródło: Bachleda Luxury Hotel Kraków – MGallery
alt: Prowadzenie fanpage’a hotelu na Instagramie Tą pandemiczną dygresją chciałam tylko podkreślić, że nie trzeba wcale na swoich profilach społecznościowych publikować tylko promocyjnych pakietów usług czy ofert specjalnych. Jeśli nie organizujesz żadnych ciekawych eventów, nie prowadzisz działań w ramach influencer marketingu, to też nie jest powód, by milczeć na swoim feedzie. Na profilu hotelu mogą pojawiać się jak najbardziej również lekkie, niezobowiązujące komunikaty