Kolejne premiery Solarisa

Podczas największych autobusowych targów na świecie – Busworld Kortrijk – firma Solaris zaprezentowała innowacyjne pojazdy nowej generacji – bezemisyjne Urbino 12 electric oraz niskowejściowe Urbino 12 LE, stworzone z myślą o podmiejskich trasach.

Światowa premiera nowych niskopodłogowych Solarisów Urbino w wersjach 12- i 18-metrowej miała miejsce rok temu na targach IAA Nutzfahrzeuge w Hanowerze. Podczas tegorocznych targów Busworld Kortrijk polski producent przedstawia kolejne modele z rodziny Urbino.Bezemisyjne Urbino 12 electric w nowym designie stanowi najbardziej nowatorską pozycję w ofercie polskiego producenta. Pojazd jest wynikiem połączenia cech – lekkiej konstrukcji, techniki budowy skin-on-skin czy ergonomicznie rozplanowanej przestrzeni pasażerskiej, z cichym i ekologicznym napędem.

Szkielet nowego Urbino 12 electric wykonany jest ze stali nierdzewnej. W celu dopasowania konstrukcji do wymagań, jakie stoją przed zaawansowanym technicznie pojazdem, z tyłu autobusu zainstalowano dodatkowo profil stalowy, chroniący baterie przed skutkami ewentualnej kolizji czy uderzenia.

Prezentowana na targach jednostka została wyposażona w baterie Solaris high energy o pojemności 240 kWh, które spełniają najnowsze, rygorystyczne normy bezpieczeństwa. Podzielone są one na 6 pakietów, każdy 40 kWh. Baterie o pojemności 160 kWh umieszczono z tyłu pojazdu, a pozostałych 80 kWh zainstalowano na dachu, nad pierwszą osią. Taki rozkład ma gwarantować odpowiednie rozłożenie nacisków na obie osie i umożliwić zwiększenie przestrzeni pasażerskiej.

W 12-metrowym elektrycznym Solarisie została zamontowana oś elektryczna, w którą wbudowane są dwa niezależne silniki elektryczne o maksymalnej mocy 2 x 125 kW. Rozwiązanie pozwala na lepsze wykorzystanie wnętrza pojazdu, a także obniża jego masę.

Nowe Urbino 12 electric wyposażono w system ładowania pantografowego oraz standardowe złącze plug-in. Pierwsze z rozwiązań o mocy do 450 kW gwarantuje szybkie doładowanie baterii na trasie, natomiast popularna „wtyczka” służy do uzupełnienia baterii w zajezdni w czasie nocnej przerwy. W autobusach elektrycznych polskiego producenta można zainstalować także indukcyjny system ładowania. Ponadto, wersje autobusów elektrycznych, które są ładowane poprzez system plug-in, można dodatkowo doposażyć w ładowarkę montowaną na dachu, która zwiększa operacyjność pojazdu.

Nowoczesna stylistyka znalazła zastosowanie również w segmencie autobusów elektrycznych. Odmieniony design ma przede wszystkim wpływać na parametry funkcjonalne. Istotnym celem wprowadzonych zmian było zwiększenie komfortu. Wpływają na to takie elementy jak: szerokie drzwi, które ułatwiają wsiadanie i wysiadanie (wysokość wejścia wynosi 320 mm przy wszystkich drzwiach), obszerne okna, oświetlenie wnętrza LED, a do tego 33 miejsca siedzące, z czego 16 z niskiej podłogi.

Niskowejściowe Urbino 12 w nowej odsłonie jest tegoroczną propozycją Solarisa w ofercie autobusów podmiejskich. Dzięki swojej konstrukcji pojazd jest zdecydowanie lżejszy od poprzednika, ma przy tym większą przestrzeń oraz pojemność pasażerską.

Przy budowie nowego Urbino 12 LE, tak jak przy jego niskopodłogowym odpowiedniku, wykorzystano technologię budowy „skin on skin”. Rozwiązanie ma zwiększać efektywność procesów produkcyjnych, zapewniać estetykę wykończenia oraz sprawiać, że autobus będzie łatwiejszy w serwisowaniu.

Podczas projektowania udoskonalono rozłożenie nacisków na osie, poprzez odciążenie osi napędowej. Dlatego przeniesiono wszystkich zbiorniki ze sprężonym powietrzem do przedniej części pojazdu oraz umieszczono zbiorniki z paliwem na nadkolach. Nowe Urbino 12 LE przygotowane zostało do montażu napędów z normą emisji spalin Euro 6 o zróżnicowanych pojemnościach. Prezentowany na targach model wyposażono w silnik Cummins ISB6.7. Można również wybrać większą i mocniejszą jednostkę – silnik DAF/Paccar MX 11.

Na targach Busworld Kortrijk Solaris prezentuje również pojazd, który jest rozwiązaniem koncepcyjnym w segmencie klasy MIDI. Concept Bus zbudowano na bazie ciężarówkowego podwozia DAF LF. Rozwiązanie to ma gwarantować trwałość oraz dostęp do serwisu na całym świecie. Pojazd został wyposażony w czterocylindrowy silnik PACCAR PX-5 o pojemności 4.5 l oraz zautomatyzowaną skrzynię AS-Tronic. Źródło napędu spełnia normy emisji spalin Euro 6.

Nową propozycję utrzymano w futurystycznej stylistyce zapoczątkowanej przez flagowy produkt Solarisa – nowe Urbino. Midibus ma długość 8,2 m, układ siedzeń 31+1 i dopuszczalną masę całkowitą 10 ton. Producent podkreśla możliwość modyfikowania jego parametrów, m.in. poprzez zwiększenie liczby siedzeń do 39+1 oraz dopuszczalnej masy całkowitej do 12 ton.

Niebawem Solaris przedstawi kolejne modele niskopodłogowych środków transportu, wyposażonych w alternatywne, ekologiczne napędy. Będą to nowe Urbino 12 napędzane CNG oraz trolejbus – nowe Trollino 12. Wg planu producenta większość pojazdów najnowszej generacji będzie dostępna przed końcem 2016 r.

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater