Elektryczny Solaris w konkursie na europejski autobus roku

Do 3 czerwca w Brukseli odbywa się kolejna edycja Bus Euro Test. Jego celem jest wyłonienie najlepszego autobusu miejskiego dostępnego w Europie w roku 2017. W konkursie bierze udział także polski Solaris, który do rywalizacji przystąpił z elektrycznym modelem Urbino 12 najnowszej generacji.

„Bus of The Year” (Autobus Roku), to organizowany nieprzerwanie od 1989 r. konkurs na najlepszy autobus miejski. Pojazd, który wygrywa, otrzymuje tytuł na rok następny. Organizatorem przedsięwzięcia jest ACE (Association of Commercial Vehicle Editors), czyli stowarzyszenie europejskich wydawców czasopism branży pojazdów użytkowych. Konkurs organizowany jest co 2 lata. Za każdym razem gospodarzem jest inny członek jury. Tegoroczna edycja Bus Euro Test odbywa się w Brukseli. Do rywalizacji zostało zaproszonych sześciu producentów. Jednym z nich jest Solaris.

Do Bus Euro Test 2016 zgłosiliśmy innowacyjny autobus z napędem elektrycznym. Już w 2006 roku założyciel i właściciel firmy Solaris, Krzysztof Olszewski mówił „Diesel umarł niech żyje elektryczność”. Dzisiaj udowadniamy, że te wizjonerskie wówczas słowa stały się rzeczywistością. Od 2001 roku produkujemy trolejbusy, a od roku 2011 autobusy bateryjne. Te ostatnie jeżdżą już w kilkudziesięciu europejskich miastach. Są wyposażone w różnego rodzaju baterie i systemy ładowania. Ich operacyjność może wynosić 24 godziny na dobę. Zastosowane w pojazdach rozwiązania zależą od oczekiwań klientów. Uważamy, że autobusy elektryczne są przyszłością komunikacji miejskiej. Z pewnością nie zastąpią całkowicie innych pojazdów stosowanych w transporcie publicznym, ale są ich doskonałym, całkowicie bezemisyjnym i niezwykle cichym, dopełnieniem

mówi Andreas Strecker, prezes Solaris Bus & Coach SA.

Nowy Solaris Urbino 12 electric, który będzie podlegać ocenie członków jury z 20 państw, jest wyposażony w baterie o pojemności 240 kWh. Ich ładowanie może odbywać się na dwa sposoby: z wykorzystaniem pantografu, np. podczas postoju na przystankach, lub poprzez złącze typu plug-in z ładowarki zamontowanej na terenie zajezdni. Autobus bateryjny będzie ładowany za pomocą nowej generacji ładowarki od Ekoenergetyki-Polska o mocy wyjściowej 80 kW. Mobilna ładowarka typu plug-in, w Brukseli została podłączona do specjalnie przygotowanego w tym celu słupa z pantografem. Dzięki temu zasięg elektrycznego Urbino, jest w praktyce nieograniczony.

Tego typu pojazdy firma Solaris dostarczyła już m.in. do: Barcelony, Berlina czy Hamburga, a w Polsce do: Inowrocławia, Jaworzna, Krakowa, Ostrołęki i Warszawy.

Tegoroczna edycja Bus of The Year nie jest pierwszą, w której bierze udział polski producent. Poprzednio, w 2004 roku, w Bus Euro Test rywalizował Urbino III generacji z silnikiem spalinowym. Wówczas do wygranej zabrakło jednego punktu.

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater