Drezno wybiera elektrycznego Solarisa

Solaris podpisał kolejną umowę na dostawę autobusu elektrycznego na rynek niemiecki. Dwunastometrowy pojazd trafi do przewoźnika z Drezna w ramach projektu „Elektro-Buslinie 79”, będącego częścią specjalnego programu, realizowanego przez landy Bawarii i Saksonii, o nazwie „Elektromobilitaet Verbindet' (tłum. Elektromobilność łączy).

Solaris Urbino 12 electric zostanie dostarczony firmie Dresdner Verkehrsbetriebe AG (DVB), miejskiemu przewoźnikowi w Dreźnie, w pierwszej połowie przyszłego roku. Będzie to kolejny pojazd z innowacyjnym napędem we flocie tego odbiorcy. Drezno było bowiem pierwszym miastem w Europie, które w 2006 r. kupiło hybrydowego, 18-metrowego Solarisa.

Doświadczenia zebrane z dotychczasowej eksploatacji Solarisów są dobrym punktem wyjścia przy realizacji nowego projektu. Nadzór naukowy nad przedsięwzięciem sprawuje drezdeński Uniwersytet Techniczny. Dane pozyskane z użytkowania elektrycznego Urbino, w szczególności związane z ładowaniem i gromadzeniem energii, pozwolą DVB zaplanować dalsze działania zmierzające do zastąpienia napędów tradycyjnych elektrycznymi.

Elektryczny Solaris Urbino wyprodukowany dla DVB będzie miał 12 m długości. Zostanie wyposażony w silnik o mocy 160 kW oraz baterie o pojemności 200 kWh, pozwalające bez ograniczeń pokonywać całość zaplanowanych tras. Baterie zasilać będą również podzespoły pojazdu, m.in. ogrzewanie, klimatyzację, układ kierowniczy oraz drzwi. Ich ładowanie odbywać się będzie poprzez złącze plug-in oraz system szybkiego uzupełniania energii w postaci pantografu zamontowanego na dachu pojazdu.

W Dreźnie, podczas kursów, energia w bateriach będzie uzupełniana na jednej z pętli, przy pomocy pantografu. Ładowanie potrwa od 3 do 4 minut. W nocy, na terenie zajezdni, zasilanie nastąpi poprzez złącze plug-in.

Dreznenski projekt jest jednym z czterdziestu realizowanych w ramach programu „Elektromobilitaet Verbindet” przez landy Bawarii i Saksonii. Otrzymał on dofinansowanie w wysokości ok. 1,1 mln euro z niemieckiego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.

Polskie autobusy są już znane mieszkańcom Drezna. Oprócz Solarisa Urbino 18 Hybrid, we flocie DVB jeździ ich na co dzień 51 szt. pojazdów polskego producenta. Pierwsze trafiły do stolicy Saksonii w 2003 r. Elektryczne autobusy marki Solaris w Niemczech oprócz Drezna zostały kupione także w Duesseldorfie, Hamburgu i Brunszwiku.

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater