Sprzedaż detaliczna spętana obostrzeniami w handlu

Sprzedaż detaliczna w listopadzie br. spadła o 5,3% r/r i m/m – podał GUS. Jest to drugi miesiąc spadków z rzędu – jednoznaczny sygnał skutków pogarszającej się sytuacji epidemicznej oraz nałożonych obostrzeń.

Komentarz dr Sonii Buchholtz, ekspertki ekonomicznej Konfederacji Lewiatan

Wszystkie analizowane kategorie odnotowały spadki roczne i miesięczne. Największymi przegranymi w listopadzie są produkty, które nie zaspokajają podstawowych potrzeb, lub w przypadku których model biznesowy silnie promuje zakupy fizyczne. Złożenie tych czynników uzasadnia niebagatelne spadki sprzedaży odzieży i obuwia (-21,9% r/r, -13,1% m/m). W tym kontekście warto przypomnieć, że nowa tarcza branżowa w pierwszej odsłonie wspierała wyłącznie sprzedawców tych pierwszych. Niezależnie od tego, nadchodzący lockdown z pewnością dobije tę branżę: nie poprzedzone ogłoszeniem zamknięcie sklepów w okresie poświątecznym właściwie przekreśla szansę na sprzedaż kolekcji zimowej, co może być szczególnie problematyczne, jeśli firmy zaopatrzyły się w towar.

W praktyce spadki dotknęły również żywność (-2,9% r/r, -5,8% m/m). Tu już wkrótce powinniśmy spodziewać się rozjazdu między opisem sprzedaży w cenach stałych i bieżących – przede wszystkim za sprawą opłaty cukrowej, obejmującej produkty słodzone i energetyzowane. Spadki w kategorii kosmetyki i farmaceutyki (-4,8% r/r, -5,5% m/m) to najpewniej skutek zjawisk: trwalszych zmian w preferencjach (popyt na kosmetyki kolorowe pozostaje bliski zeru), zapasów dóbr pierwszej potrzeby oraz bardzo ograniczonej możliwości dokonywania zakupów impulsowych (reżim sanitarny).

Po wakacyjnym odbiciu i nie najgorszym październiku wygasa potrzeba mobilności, odzwierciedlona w zakupach pojazdów i części (-9,6% r/r, -0,7% m/m) oraz paliw (-14,7% r/r, -10% m/m w cenach stałych). Prawdopodobnie powoli wygasa również efekt dostosowywania związany z adaptacją przestrzeni do pełnienia nowych funkcji – chociaż tu niespodziewany dla sklepów meblarskich lockdown z pewnością zrobił swoje.

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater