Solaris: to był rekordowy rok

Firma Solaris Bus & Coach podsumowała 5 lutego miniony rok. Producent sprzedał łącznie 1302 pojazdy, z czego ponad tysiąc trafiło za granicę. – To najlepszy wynik w historii – mówi wiceprezes Dariusz Michalak.

Solaris ma powody do zadowolenia. Firma sprzedała w mijającym roku łącznie 1302 pojazdy, z czego 1010 wyeksportowano do innych krajów. – To był rekordowy rok pod względem sprzedaży – komentuje Dariusz Michalak, wiceprezes spółki, który de facto nią teraz kieruje. Rynkiem numer jeden wciąż pozostaje Polska. Kolejne pozycje z zostały ajęte kolejno przez: Niemcy (210 autobusów), Serbię (dzięki kontraktowi dla Belgradu – 200 autobusów przegubowych) i Izrael (116 autobusów). Firma jest obecna na 28 rynkach – dwa nowe, które dołączyły w 2013 r., to Turcja i Izrael. Przychody są szacowane na poziomie 1,5 mld zł.

Solaris pozostaje w Polsce niekwestionowanym liderem na rynku autobusów powyżej 8 ton i pozycję tę utrzymuje od jedenastu lat. Firma dostarczyła 287 autobusów i trolejbusów, zgarniając 53% udziałów w rynku. Kolejną pozycję zajmuje Mercedes (113 pojazdów). Na rynku niemieckim Solaris jest na trzecim miejscu – za Mercedesem (Evobusem) i MAN-em.

Wielkie zamówienia zagraniczne

W ubiegłym roku Solaris dostarczył m.in. 10 autobusów Solaris Urbino 12 z przyczepą dla miejskiego przewoźnika w Monachium. – Jeden z tych pojazdów był 2000. pojazdem na rynek niemiecki – podkreśla Zbigniew Palenica, członek zarządu ds. finansów i inwestycji. Producent wygrał też międzynarodowy przetarg na dostawę 200 autobusów przegubowych dla Belgradu. Dostawy, finansowane przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, zakończyły się w listopadzie ub.r.

Spółka skończyła również pierwszy zagraniczny przetarg tramwajowy – pięć dwukierunkowców dla Jeny. Od 11 stycznia br. tramwaje wożą już pasażerów. W zeszłym roku została podpisana umowa na dostawę 18 pojazdów Tramino dla Brunszwiku (zamówienie zostało zwiększone z 15 do 18 sztuk). Dostawy rozpoczną się w tym roku. Solaris, w związku z opóźnieniami w realizacji linii tramwajowej w Olsztynie, na życzenie miasta zmienił harmonogram produkcji, dostosowując go do postępów inwestycji.

Solaris podpisał także pierwszy kontrakt autobusowy w Turcji. – Po wielu latach starań udało nam się dostać na rynek turecki, na którym jest instrukcja rządowa, mówiąca o tym, że w zamówieniach publicznych priorytet powinny mieć produkty wytwarzane w Turcji – podkreśla Zbigniew Palenica. Zamówienie na sto sztuk Solarisów Urbino 18 zostanie zrealizowane do marca br. Dzięki współpracy z firmą Škoda Electric udało się dostarczyć 150 trolejbusów do Bułgarii – do Burgas (100 sztuk) i Sofii (50 sztuk). Ponadto 70 autobusów trafiło do Warny. Ubiegły rok to także ogromne zamówienie dla Rygi na 300 autobusów i trolejbusów.

W związku ze zwiększeniem produkcji Solaris zdecydował się rozbudować halę produkcyjną w Środzie Wielkopolskiej dla tramwajów. Nowa powierzchnia tej hali to 4,5 tys. m kw. – koszt inwestycji, 14 mln zł, został pokryty w całości z własnych środków spółki. Producent wylicza, że jest w stanie produkować 50 sztuk rocznie.

Coraz wyższe normy i autobusy elektryczne

Od stycznia tego roku wszystkie nowe pojazdy muszą być wyposażane w silniki spełniające normę Euro 6. Solaris oferuje silniki różnej mocy firm DAF i Cummins. Oprócz tego dostępne są autobusy na sprzężony bądź ciekły gaz ziemny.

Solaris zdecydowanie chce stawiać na pojazdy elektryczne. Jak wskazują przedstawiciele firmy, według założeń białej księgi Komisji Europejskiej w 2050 r. pojazdy dieslowskie z ulic miast mają zostać wyeliminowane całkowicie, a w 2030 r. przynajmniej połowa z nich. – Jeśli mamy osiągnąć odpowiednie nasycenie, to ten proces lada chwila się zacznie. I początek już obserwujemy – mówi Wiesław Cieśla. Jak wskazuje, zaletą takich pojazdów jest duża wydajność oraz oszczędność. Jak pisaliśmy, Solaris oferuje trzy sposoby ładowania: indukcja (najdrożej), plug-in i pantograf.

Producent zawarł już umowy na realizację szeregu niewielkich zamówień na autobusy elektryczne. – Rozwój tego rynku przypomina początki Solarisa. Jak Solaris promował nową markę po rozstaniu się z Neoplanem, to pierwsze zamówienia były pojedyncze. Tu jest podobnie. Doświadczamy, w ścisłej współpracy z operatorami, dyskusje o tym, jaką technologię wybrać – mówi Palenica.

Do Klagenfurtu w lipcu 2013 r. trafił jeden 8,9-metrowy pojazd low entry (zasilany plug-in). Brunszwik zamówił pięć pojazdów ładowanych indukcyjnie – jeden Urbino 12 i cztery przegubowe Urbino 18. Dostawy zakończą się w tym roku. Dwie sztuki Urbino 12 (plug-in) trafią w I połowie tego roku do Dusseldorfu. Szwedzkie miasto Vasteras kupiło jeden pojazd 12-metrowy (plug-in), który zostanie dostarczony również przed połową tego roku. W Hamburgu będą natomiast jeździły dwa pojazdy 18,75-metrowe – od 2020 r. miasto chce zaprzestać kupowania diesli. Jak informuje producent, będą one dodatkowo wyposażone w wodorowe ogniwa paliwowe zwiększające zasięg autobusów.

Solaris zapowiedział również premierę nowej generacji pojazdów Urbino, która odbędzie się na jesieni na targach w Hannowerze. Producent zachwala, że pojazd będzie charakteryzował się nową, lżejszą konstrukcją oraz dynamicznym designem.

Źródło: biznes.onet.pl

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater