Solaris łączy siły ze Stadlerem w produkcji tramwajów

Solaris Bus & Coach SA oraz Stadler utworzyły spółkę joint venture.

Solaris Tram sp. z o.o., która zacznie działać o 1 stycznia 2017 r., będzie na terenie zakładu w Środzie Wielkopolskiej produkować i lakierować pudła tramwajów. W ramach współpracy polska i szwajcarska firma będą również razem uczestniczyć w przetargach na polskim i europejskimi rynku.

We wrześniu 2016 r. Solaris i Stadler zapowiedziały nawiązanie bliskiej współpracy i wspólne startowanie w przetargach jako konsorcjum. Podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Warszawie właściciele firm, Solange Olszewska i Peter Spuhler, ogłosili kolejny etap współpracy: Solaris Bus & Coach S.A. i Stadler założą jako równorzędni partnerzy spółkę joint venture pod nazwą Solaris Tram Sp. z o.o.

Przedstawiciele obu firm poinformowali, że Solaris i Stadler wnoszą do joint venture po 40 proc. udziałów. Pozostałe 20 proc. obejmie międzynarodowy inwestor kapitałowy, który zostanie w najbliższym czasie wybrany.

Celem współpracy rodzinnych firm z Polski i Szwajcarii jest podwojenie w szybkim tempie produkcji pudeł, która obecnie wynosi ok. 100-110 sztuk rocznie. Firmy chcą również wspólnie rozwijać gotowy produkt i prowadzić jego sprzedaż. Montaż wstępny i końcowy odbywać się będzie w zakładach Solarisa w Wielkopolsce oraz w fabryce Stadler Polska w Siedlcach.

Solaris Tram i Stadler Polska będą także razem uczestniczyć w przetargach na polskim i europejskimi rynku jako konsorcjum, którego liderem będzie Stadler.

– Inwestycja w zakład w Środzie Wielkopolskiej jest swego rodzaju deklaracją Stadlera potwierdzającą, że poważnie traktujemy polski rynek, na którym działamy już od dziesięciu lat – powiedział Peter Spuhler, główny właściciel i prezes zarządu Stadlera. – Współpracując z Solarisem będziemy mogli zaproponować klientom i pasażerom jeszcze lepsze, dostosowane do ich potrzeb rozwiązania.

Solaris, jak podkreślono podczas konferencji prasowej, wnosi do spółki joint venture całą swoją wiedzę, doświadczenie i kompetencje w obszarze pojazdów szynowych – zarządzanie, zespół inżynierów, sprzedaż, zakupy oraz serwis posprzedażowy.

Zakład produkcyjny w Środzie Wielkopolskiej ma już certyfikaty 9001:2015, ISO 14001:2015, DIN 15085-2, ISO DIN 3834-2 i IRIS. Ale jego powierzchnia produkcyjna zostanie podwojona dzięki inwestycjom Stadlera. Oznacza to nie tylko utrzymanie istniejących, ale także utworzenie nowych miejsc pracy.

– Stadler do spółki oprócz siły finansowej wnosi dostęp do technologii i obecność na rynkach, gdzie jest silny – podkreślił Zbigniew Palenica, członek zarządu Solarisa ds. pojazdów szynowych.

Solaris i Stadler już wcześniej rozpoczęły współpracę. W przetargach na dostawę tramwajów dla Krakowa i Poznania Solaris i Stadler wystąpiły jako konsorcjum. Teraz wspólne oferty w kolejnych przetargach będzie składać nowa spółka joint venture obu firm.

– Jeżeli klienci w Szwajcarii wybiorą tramwaj Tramino (produkcji Solarisa), to będzie on oferowany wspólnie – zaznaczył Spuhler.

Firma Solaris – to ważny, europejski producent autobusów, trolejbusów i tramwajów. Od 2009 roku spółka jest obecna na rynku pojazdów szynowych.

Dostarczyła tramwaje Tramino do Poznania i Olsztyna oraz do Jeny i Brunszwiku w Niemczech. Solaris realizuje obecnie kontrakt na dostawę 41 tramwajów do niemieckiego Lipska.

W 2015 roku przychody Solarisa wyniosły 1,28 mld zł, w tym z eksport – sięgały 950 mln zł. Spółka dostarczyła już i ma zakontraktowanych łącznie 1450 pojazdów z napędem elektrycznym, co wskazuje na wyraźną jej specjalizację. Ale w tym roku zdobyła też samodzielnie zamówienie niemieckiego HeiterBlick na dostawę 110 pudeł tramwajów, których odbiorcą będzie Hannower.

Stadler Polska od 10 lat jest jednym z wiodących producentów pojazdów szynowych w Polsce. W zakładzie w Siedlcach zatrudnionych jest 800 pracowników, a firma współpracuje z ponad 2 tysiącami polskich przedsiębiorstw.

Jest także największym eksporterem pojazdów szynowych w Polsce. Do końca listopada tego roku zakład wyprodukował 320 pociągów, będących w eksploatacji w wielu krajach europejskich.

Stadler zatrudnia łącznie ok. 7000 pracowników w zakładach w Szwajcarii, Niemczech, Hiszpanii, Polsce, na Węgrzech, w Czechach, we Włoszech, Austrii, w Holandii, na Białorusi, w Algierii, Australii oraz w Stanach Zjednoczonych.

Jego przychody w 2015 r. wyniosły ok. 2,3 mld CHF.

Jego najnowszą konstrukcją jest skład dla kolei dużych prędkości  KDP EC250, przedstawiony we wrześniu na InnoTrans w Berlinie.

Zadaniem Petera Spuhlera, głównego właściciela (83 proc. udziałów) i prezesa zarządu Stadler, w obliczu rosnącej konkurencji spółki rodzinne, takie jak Solaris i Stadler, powinny łączyć siły. Zwrócił uwagę na umacnianie się chińskich producentów.China Railway Rolling Stock Corp, największy na świecie producent taboru szynowego, poinformował niedawno o prowadzonych rozmowach w sprawie przejęcia czeskiego producenta taboru szynowego Skoda Transportation.

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater