Solaris chce teraz podbić Indie

Solaris podpisał z indyjską spółką JBM Auto specjalne porozumienie joint venture. Jego celem jest produkcja autobusów elektrycznych i hybrydowych. Solaris obecnie sprzedaje swoje pojazdy do 30 krajów świata. Indie będą kolejnym przystankiem na drodze polskiego potentata na rynku autobusów.

Specjalna umowa została podpisana 14 lipca. Nie są znane jej szczegóły. Na pewno Solaris nie będzie eksportować autobusów wyprodukowanych w Polsce. Indyjskie przepisy bardzo chronią tamtejszy rynek. Stąd właśnie konieczność podpisania umowy joint venture z lokalnym partnerem, tak by pojazdy mogły być montowane w Indiach.

Umowa jest pokłosiem zaprezentowania przez JBM Auto w lutym 2016 r. na targach Auto Expo w New Delhi 9-metrowego autobusu elektrycznego Ecolife. Został on zaprojektowany wspólnie z Solarisem. Autobus ma być zasilany bateriami litowymi i będzie w stanie przejechać 150-220 km. Pozwoli to na dzienne użytkowanie przez 15 godzin.

Ekspansja zagraniczna Solarisa

Solaris jako pierwszy z polskich producentów pojazdów komunikacji miejskiej zaczął ekspansję zagraniczną. W 2000 roku dwa autobusy zostały sprzedane z fabryki w Bolechowie do czeskiej Ostrawy. W pierwszym roku działalności eksportowej sprzedano siedem pojazdów. W kolejnych latach liczba zamówień zaczęła dynamicznie rosnąć. Jeden z przełomów nastąpił w 2004 roku, kiedy do Berlina udało się sprzedać 260 autobusów.

W kolejnych latach tylko na eksport trafiało 400-1100 autobusów rocznie. Obecnie pojazdy marki Solaris jeżdżą w 30 krajach – w ponad 600 miastach. Łącznie jest ich 14 tys. sztuk. Najwięcej jeździ oczywiście w Polsce – ok. 5 tys. Jednak większość trafiła za granicę.

Na koniec 2015 r. w Niemczech jeździło niemal 2,5 tys. Solarisów, w Czechach 783 sztuki, we Francji, Włoszech i w Szwecji po ok. pół tysiąca, na Łotwie – 416, w Norwegii – 360, w Bułgarii – 381, w Grecji – 337, a w Szwajcarii – 334. Innymi dużymi rynkami są: Zjednoczone Emiraty Arabskie (226 sztuk), Dania (236), Hiszpania (91), Węgry (125), Izrael (201), Litwa (191), Rumunia (173), Serbia (206), Słowacja (98) i Turcja (100).

Autobusy elektryczne Urbino electric

Solaris produkuje także autobusy elektryczne marki Urbino electric. Znalazły się one w ofercie w 2011 r. Do końca 2015 r. bateryjne autobusy trafiły do odbiorców w Austrii, Czechach, Hiszpanii, Niemczech i Szwecji. Oczywiście pojazdy jeżdżą także po kilku miastach w Polsce. W 2016 r. Urbino electric pojawią się w Hanowerze, Hamburgu i Tampere. Natomiast na testy pojazdów zdecydował się Paryż.

Autobusy elektryczne wyprodukowane przez Solaris posiadają różnego rodzaju baterie i wykorzystują kilka metod ich ładowania. Chodzi o najbardziej popularną metodę plug-in, ale także ładowanie pantografowe i indukcyjne, a nawet rozwiązania z wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg.

Poza autobusami, Solaris produkuje także trolejbusy i tramwaje.

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater