PwC przejmuje spółkę IT – nowe otwarcie na rynku technologii

Przejęcie przez firmę doradczą PwC polskiej spółki informatycznej Outbox to nowe rozdanie w branży konsultingowej. Z pozycji doradcy w zakresie obejmującym nowoczesne technologie informatyczne wspierające wdrażanie strategii i rozwiązań biznesowych dla klientów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej PwC przechodzi do działaniach praktycznych.

Przejęcie Grupy Outbox wymaga jeszcze zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Polska grupa działa od 2005 r. i obsługuje klientów z Europy Zachodniej i Europy Środkowo-Wschodniej zapewniając im doradztwo oraz usługi wdrożeniowe z obszaru innowacyjnych technologii IT. Są to rozwiązania tj. CRM i Customer Experience, umożliwiające efektywne zarządzanie procesami biznesowymi oraz kontaktami z otoczeniem biznesowym. Outbox specjalizuje się w działaniach typu marketing automation, e-commerce, technologie mobilne oraz transformacja cyfrowa wykorzystująca chmurę IT.

Jej przejęcie przez PwC wprowadza nową jakość uzupełniając działalność doradczą o rzeczywiste rozwiązania.

– Świat, szczególnie cyfrowy, zmienia się w szybkim tempie, powstają nowe doskonalsze narzędzia, nowe rozwiązania w obszarze współpracy z klientami. Zadaniem PwC jest działalność podnosząca efektywność klientów, zapewnienie im przewagi konkurencyjnej i wskazanie sposobów na lepsze podejmowanie decyzji. To jednak, w obliczu tempa zmian, staje się coraz trudniejsze do zrobienia w tradycyjny sposób. Dlatego zdecydowaliśmy się na przejęcie spółki, która potrafi wcielić w życie wcześniej przygotowane strategie i plany – komentuje Piotr Łuba, partner zarządzający działem doradztwa biznesowego w PwC.

Przejęcie spółki z branży ITC przez firmę doradczą to niespotykany ruch. Ale uzasadniony.

– PwC rozwinęło swoje kompetencje w obszarze Big Data, cyberbezpieczeństwa i szeroko pojętego IT, jednak dziś to za mało. Grupa Outbox spełnia wszystkie nasze oczekiwania. Szukaliśmy innowacyjnych spółek technologicznych w Europie Środkowo-Wschodniej i wybór padł na polskie przedsiębiorstwo. Grupa Outbox specjalizuje się w systemach CRM, nastawionych na zarządzanie relacjami z klientami, co współcześnie jest kluczowe w działalności biznesowej, a dodatkowo odpowiada kompetencjom PwC. W dobie relacji i komunikacji wielokanałowej (omnichannel) budowanie konkurencyjności wymaga wyprzedzania rynku i to może zapewnić połączenie sił – przekonuje Piotr Łuba.

Partner w PwC podkreśla, że atutem Outboksu jest działalność nie tylko w Polsce, ale także w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Czechach. Kolejne zalety to bliskość kulturowa i szansa rozwoju spółki punktu widzenia dotychczasowych właścicieli. W praktyce przekłada się to na zwiększenie zespołu ekspertów PwC: do 70 ekspertów dołączy 270 specjalistów z polskiej spółki. – Co więcej, dzięki przejęciu możemy opracowywane przez PwC plany, programy i strategie bezpośrednio wdrażać – uważa Piotr Łuba.

Co realnie oznacza akwizycja spółki IT przez PwC dla klientów? To, że poza usługami doradczymi, mogą od razu zdecydować się na wdrożenie nowych rozwiązań. Co więcej, PwC w takiej sytuacji ponosi odpowiedzialność za proponowane rozwiązania – udane wdrożenie będzie dowodem na rzetelność analiz spółki doradczej.

Grupa Outbox 270 pracowników w biurach w Warszawie, Düsseldorfie, Pradze i Londynie. Dzięki szerokiemu zakresowi usług technologicznych i konsekwentnie prowadzonej ekspansji zagranicznej w 2015 r. firma miała ponad 13 mln euro przychodu w 2015 r., co oznacza wzrost o 58 proc. r/r. Przejęcie to największa transakcja PwC w Polsce i w regionie.

Dzięki niemu PwC wzmocni swoje kompetencje związane z transformacją cyfrową oraz technologiami informatycznymi, mającymi coraz większy wpływ na prowadzenie biznesu we wszystkich branżach.

– Jesteśmy polskim startupem. Założyliśmy Grupę Outbox 10 lat temu. Nasza firma to dowód na to, że w Polsce powstają firmy innowacyjne i osiągają sukces także na zagranicznych rynkach. Nasza pozycja jest tym bardziej unikalna, że od początku nie ograniczaliśmy się tylko do jednego dostawcy technologii – współpracujemy ze światowymi liderami jak salesforce.com, Microsoft, Oracle czy SAP/Hybris. Rynek projektów transformacji IT w kierunku omnichannel, customer experience, marketing automation czy digital ma ogromny potencjał. Same usługi CRM w Wielkiej Brytanii w 2015 roku szacowane były na 1,7 mld euro, a w Polsce na 66 mln euro. PwC to globalnie numer jeden w zakresie konsultingu biznesowego, a Grupa Outbox to eksperci w obszarze transformacji IT. Wspólnie będziemy w stanie zaoferować klientom unikalną na rynku kombinację – transformację biznesową z wykorzystaniem innowacyjnych technologii – mówi Marcin Ciesielski, jeden z założycieli Grupy Outbox.

Akwizycja PwC to przełom na rynku firm doradczych – firma będzie konkurować nie tylko z innymi doradcami, ale także z przedsiębiorstwami wdrożeniowymi. Dzięki transakcji liczba ekspertów ds. technologii w europejskiej sieci spółek PwC zwiększy się do prawie 3000 osób.

– To nie jest nasze ostatnie słowo. Wkrótce dojdzie do kolejnych przejęć – podsumowuje Piotr Łuba.

Wojciech Kwinta

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater