Przetarg gigant rozstrzygnięty. Warszawa wybrała Solarisa

Komisja przetargowa Miejskich Zakładów Autobusowych dokonała wyboru firmy Solaris Bus&Coach jako dostawcy 130 elektrycznych autobusów przegubowych. To największy w Europie przetarg na dostawę autobusów elektrycznych.

  • Dzięki zamówieniu Warszawa, jako drugie po Londynie miasto w Europie, będzie miała ponad sto autobusów elektrycznych.
  • Kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej to 180 mln złotych.
  • Pierwsze autobusy wyjadą na ulice stolicy w 2020 r.

Urzędnicy ze stołecznego ratusza podkreślają, że przetarg na dostawę 130 autobusów elektrycznych jest jednym z największych europejskich przetargów tego typu. Chętnie porównują się przy tym do Londynu przypominając, że tylko stolica Wielkiej Brytanii i stolica Polski będą miały po ponad 100 autobusów elektrycznych.

– Inwestujemy w ekologiczny i zeroemisyjny transport publiczny. Obok budowy kolejnych tras tramwajowych i nowych linii metra, sukcesywnie będziemy wymieniać tabor autobusowy. Będą to wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną – mówił Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Projekt, który prowadzą Miejskie Zakłady Autobusowe, jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i obejmuje zakup 130 niskopodłogowych autobusów wraz z infrastrukturą towarzyszącą czyli siecią ładowarek ulicznych. Kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej to 180 mln złotych.

Każdy z pojazdów będzie miał klimatyzację, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, automat biletowy oraz liczne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz niewidomych i niedowidzących. Autobusy nie będą emitowały spalin, a przy tym będą niezwykle ciche.

Dzięki tej inwestycji z Traktu Królewskiego znikną ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym. Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie na początku 2020 roku.

Równolegle do tego zamówienia MZA rozstrzyga przetarg na dostawę infrastruktury do ładowania przegubowych elektrobusów. Chodzi zarówno o ładowarki zajezdniowe, jak i szybkie ładowarki miejskie. W tym przypadku oferty zostaną otwarte 8 kwietnia.

To kolejny w ostatnich miesiącach olbrzymi przetarg na dostawę pojazdów komunikacji publicznej w Warszawie.8 lutego Tramwaje Warszawskie poinformowały o zakończeniu postępowania dotyczącego dostawy 213 tramwajów. Umowę, wartą 1,826 mld zł netto, wygrała koerańska firma Hyundai Rotem.

Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych w 2020 r. gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców powinny zapewnić udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów na poziomie 10 procent. Podobne wymogi dotyczą świadczenia usługi komunikacji miejskiej oraz innych zadań własnych gminy.

Do tej pory, obowiązek ten zrealizowały Inowrocław i Jaworzno. W najbliższym czasie, przetargi na dostawę autobusów zero- lub niskoemisyjnych ogłoszą Radom i Lublin.

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater