Pierwsze autobusy hybrydowe Solarisa w Koninie

Miały dojechać w połowie roku – są o ponad miesiąc wcześniej! Pierwsze autobusy hybrydowe Solaris już w Koninie. A to dopiero początek. W sumie flotę MZK Konin w tym roku zasili 13 nowoczesnych pojazdów: sześć hybrydowych oraz siedem elektrycznych. – Dla konińskiego przewoźnika to epokowa zmiana – mówi prezydent Konina Piotr Korytkowski.

W przypadku hybryd chodzi o dostawę czterech sztuk jednoczłonowych, niskopodłogowych autobusów miejskich klasy MAXI oraz dwóch sztuk autobusów przegubowych, niskopodłogowych typu MEGA. Autobusy są wyposażone m.in. w monitoring wnętrza, automaty do sprzedaży biletów, klimatyzację w całej przestrzeni pasażerskiej, panel LCD wyświetlający trasę oraz kolejne przystanki. Umowa z producentem z Bolechowa zakładała dostawę w połowie roku, autobusy jednak docierają do Konina znacznie wcześniej – dwa już 22 kwietnia.

– Autobusy są komfortowo wyposażone. Myślę, że i pasażerowie, i kierowcy będą się czuli w nich dobrze. Jeśli chodzi o jakość komunikacji miejskiej, to Konin wstępuje na nową drogę. To już zupełnie inna epoka – mówi prezydent Korytkowski.
Nowe autobusy hybrydowe na ulicach miasta zobaczymy najwcześniej za miesiąc, po przeszkoleniu kierowców. Przypomnijmy, że MZK kupiło też autobusy z napędem elektrycznym, które również produkuje Solaris. Do połowy roku w Koninie pojawi się 6 pojazdów, siódmy dotrze do końca sierpnia.

Jak tłumaczy prezes zarządu MZK Magdalena Przybyła – dzięki tej inwestycji do 2025 roku firma będzie miała wypełniony wymóg związany z niskoemisyjnością taboru. Zmiana przyniesie też oszczędności. – Pochodzący jeszcze z ubiegłego wieku stary tabor był bardzo kosztowny, zwłaszcza jeśli chodzi o naprawę silników. Wymiana starych autobusów na nowoczesne znacznie ulży spółce, pomoże w bieżącym funkcjonowaniu i dostosowywaniu się do potrzeb mieszkańców. Zwłaszcza teraz, w dobie koronawirusa, musimy być elastyczni i reagować błyskawicznie. Żeby móc tym wymaganiom sprostać, np. wysyłać autobusy rezerwowe, poza kierowcami musimy mieć jeszcze wystarczający tabor – wyjaśnia Magdalena Przybyła. Teraz przewoźnik analizuje rozkłady jazdy pod kątem przydziału elektrobusów do realizacji zadań przewozowych. Na pełnej baterii mogą one przejechać około 120 km. Prezes MZK zapewnia, że elektryk będzie obsługiwał linię nocną „100”.

Obecnie MZK obsługuje 20 linii, dysponuje 56 autobusami. Magdalena Przybyła zaznacza, że kilka starych pojazdów będzie wycofanych z użycia.

Cena hybryd to ponad 12 milionów zł brutto. Koszt sześciu autobusów elektrycznych wraz z zainstalowanymi już trzema ładowarkami przekracza 16 milionów złotych brutto. Zakup jest realizowany w ramach projektu pt. „Ekologiczny Konin – rozwój i promocja niskoemisyjnego transportu miejskiego” w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Do tego dodać należy jeszcze zakup jednego autobusu elektrycznego za ponad 2,6 miliona zł brutto z projektu „Stworzenie zintegrowanego systemu komunikacji publicznej na terenie K OSI – etap II”.

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater