• prezes zarządu jacek silski
  • wiceprezes zarządu zbigniew stochalski
  • wiceprezes zarządu jacek kulik
  • wiceprezes zarządu izabella macionga
  • wiceprezes sarządu piotr stawiński
  • wiceprezes zarządu paweł florkiewicz
  • wiceprezes zarządu adam wize
  • WZP
  • Misja przedsiębiorstwa

Misja przedsiębiorstwa

Mamy połowę lata i w głowie pytanie, gdzie pojechać na wakacje, albo czy nasz tegoroczny wybór wczasów odpowiadał temu, co sobie zaplanowaliśmy.

Właśnie, słowo planowanie, dla nas marketingowców, powinno kierować myśli na coś co jest ważne. Niestety bardzo często (znam to z praktyki) budzimy się na jesieni z przebłyskiem: PLAN MARKETINGOWY! Ponieważ dla wielu z nas tworzenie takiego planu marketingowego jest obowiązkiem nie zawsze miłym w realizacji, dlatego zaproponuję prześledzenie jego procesu tworzenia krok po kroku.

Zaczniemy od misji przedsiębiorstwa, a na pozostałe dyskusje zostawimy: streszczenie menedżerskie, opisy rynku, analizy szans i zagrożeń, cele, strategie marketingowe oraz inne, znane z teorii i praktyki, elementy planowania. Poruszymy przy tym ciekawe tematy, które pojawią się w międzyczasie.

A więc misja! A po co nam misja? Czy musimy mieć misję żeby zaplanować coś na przyszły rok? Ktoś odpowie: „Całe życie biznesowe obyłem się bez misji i mam się świetnie. To jakiś zabieg marketingowy, bzdura.” itd. Znamy to? Oczywiście, większość z nas tak. Odpowiedzi naszych szefów, właścicieli firm z reguły są takie: „Niech Pani/Pan coś napisze, jeśli jest taka potrzeba. Ja nie mam do tego głowy”. Szkoda, bo akurat ten element planowania marketingowego musi być wyrażony przez szefa, a nie przez kogoś innego.

Dlatego radzę, by opracować misję tak, jak byśmy sami byli właścicielami firmy – w końcu znamy naszych pryncypałów, może lepiej niż oni sami siebie. Damy takie opracowanie szefowi na wakacyjne przemyślenia i na wczesną jesienią, po kilkakrotnych przypomnieniach, a otrzymamy materiał, który teraz poddamy obróbce.

Nawet gdyby nasz szef napisał z nieukrywaną szczerością, że założył firmę, bo nie zamierzał pracować jako najemna siła robocza u kogoś innego, a poza tym interesują go tylko dochody, zapewniające dobrobyt i jedyną jego misją jest osiągnięcie nadwyżki finansowej, to i tak jesteśmy w stanie wypracować coś, co jest jego rzeczywistym pragnieniem, którego może sam sobie nie uświadamiał.

Zysk jest tylko i wyłącznie celem dla realizacji naszych marzeń o zadowoleniu klientów, wysokiej jakości produktów lub usług. Przecież nie zrealizujemy tego celu bez własnych kompetencji, bez dbałości o wdrożenia innowacyjne oraz bez wykształconej załogi. Rozwijając firmę, ponosimy odpowiedzialność za los swoich pracowników. Postrzegamy ich nie jako „wyrobników”, którym obojętny jest los przedsiębiorstwa, ale jako świadomych tych samych celów uczestników procesu gospodarczego. Mało tego, nasza działalność wpływa na środowisko naturalne, które sami albo niszczymy albo staramy się zachować w jak najlepszym stanie.

To wszystko mamy teraz w postaci rozdrobnionej i musimy sprowadzić to do jednego lub dwóch zdań – a nie każdy z nas jest poetą. Dlatego postarajmy się przyjrzeć firmie i naszym pracodawcom, próbując określić misję, która będzie tworzywem planu marketingowego, naszą filozofią działania, a w przypadku posiadania wiedzy o zamiarach na daleką przyszłość – wizją przedsiębiorstwa.

Otwierając szeroką dyskusję na ten temat, chciałbym zachęcić wszystkich do wyrażenia swoich opinii oraz zaoferować pomoc w tworzeniu Planu marketingowego od początku do końca. Kontakt mailowy poprzez biuro zarządu WZP: biuro@wzp.org.pl.

Andrzej Drygas
Doradca Zarządu
Wielkopolskiego Związku Pracodawców
email: andrzej.drygas@o2.pl