• prezes zarządu jacek silski
  • wiceprezes zarządu zbigniew stochalski
  • wiceprezes zarządu jacek kulik
  • wiceprezes zarządu izabella macionga
  • wiceprezes sarządu piotr stawiński
  • wiceprezes zarządu paweł florkiewicz
  • wiceprezes zarządu adam wize

Misja firmy

Długo się zastanawiałem od czego zacząć cykl porad na stronie „Strefa Marketingu” w 2013 roku. Czy informować naszych członków o najnowszych trendach marketingowych, które jak zauważyłem są szczególnie interesujące dla czytelnika, czy też skupić się na odpowiedziach na pytania jakie padały ze strony przedsiębiorców, czy też opowiedzieć Państwu o moich własnych odczuciach w trakcie rozmów z właścicielami firm.

Postanowiłem nadal przekonywać do planowania marketingowego i przedyskutować wszystkie jego elementy. Plan Marketingowy, oraz orientacja marketingowa, to są te zagadnienia, których zrozumienie dla pracodawców stanowi duży problem.

Zaczniemy zatem od początku, omawiając w niniejszym odcinku temat sformułowania misji firmy. Przemyślanie skonstruowana misja jest podstawą strategicznego zarządzania w każdej firmie, dla wszystkich będąc czynnikiem motywującym i integrującym dającym odpowiedź na pytania po co istnieje firma oraz jakie zaspakaja potrzeby.

Misja tworząc wewnętrzną platformę komunikacyjną, przyczynia się do tego, że pracownicy stają się bardziej świadomi tego co robią i odpowiedzialni. Wreszcie przyczynia się do wzrostu sprzedaży i marketingu, oraz ułatwia komunikowanie się przedsiębiorstwa na zewnątrz prowadząc je do wspólnego celu.

Projektowanie misji
Jak wszystko co ma związek z marketingiem, który ma charakter zarządczy, tak i misja musi zależeć od kierownictwa firmy. Tylko właściciel firmy jest władny przedstawić jej założenia i cel. Pomoc konsultanta jest wskazana żeby te przemyślenia przekuć na pozytywne sformułowania, żeby misja była krótka, zrozumiała oraz wskazująca na działania firmy. Niżej podpisany deklaruje każdemu członkowi związku pomoc w takim opracowaniu. Wystarczy dostarczyć odpowiedzi na pytania dotyczące podstawowych składników firmy:

  • Kim są nasi klienci?
  • Jakie wytwarzamy produkty i usługi?
  • Gdzie się znajdujemy?
  • Jaką posiadamy technologię?
  • Jaki mamy pomysł na przetrwanie?
  • Jakie są podstawowe przekonania, wartości i aspiracje, zwane inaczej filozofią firmy?
  • Jaką mamy koncepcję rozwoju?
  • Jaka jest społeczna odpowiedzialność firmy?
  • Jaki stosunek do pracowników?

W następnych odcinkach zajmiemy się tematem wizji, czekam na pytania, odpowiem i poradzę, jeżeli macie już taką misję to od niej wyjdziemy, lub stworzymy od początku razem.

Andrzej Drygas
Doradca Zarządu
Wielkopolskiego Związku Pracodawców
email: andrzej.drygas@o2.pl