• prezes zarządu jacek silski
  • wiceprezes zarządu zbigniew stochalski
  • wiceprezes zarządu jacek kulik
  • wiceprezes zarządu izabella macionga
  • wiceprezes sarządu piotr stawiński
  • wiceprezes zarządu paweł florkiewicz
  • wiceprezes zarządu adam wize
  • WZP
  • Marketing współczesny – czyli jak działać i rozwijać się w 2014 roku?

Marketing współczesny – czyli jak działać i rozwijać się w 2014 roku?

Pytanie zawarte w tytule zadaje sobie każdy przedsiębiorca, który właśnie podsumowuje miniony rok, w którym co rusz napotykał na bariery (nazwijmy je) popytowe. Zazwyczaj dzieje się tak, że jak jest koniunktura to wszystko idzie jak po maśle, kiedy pojawia się kryzys – jest problem. Ale w myśl przysłowia, że po burzy zawsze jest słońce, zawsze udawało się przetrwać najgorsze chwile. Pojawia się jednak refleksja i tak, jak nie poświęcaliśmy marketingowi większej uwagi, to wielu przedsiębiorców jednak coraz bardziej przypatruje się co w tej dziedzinie słychać, jakie trendy nastąpią i co się w ogóle zmieniło.

A zmienia się całe podejście do marketingu oraz wszystko co dotychczas było dla nas tak codzienne i zrozumiałe. Wszystko to co tak łatwo nieraz ignorowaliśmy, kierując się zasadą, że „jakoś się kręci”. Przetrwaliśmy najgorsze momenty w naszych przedsięwzięciach, opartych w znacznej mierze na intuicji i wyczuciu sytuacji.

Podsumujmy kilka istotnych zmian i trendów we współczesnym świecie, opartych na obserwacji głównie sektora MŚP, przez piszącego te słowa.

Już w poprzednich odcinkach sygnalizowaliśmy, że era Internetu najbardziej dotknie marketing i zmieni dotychczasowe reguły podejścia do klienta, czyniąc priorytetowym przejście z podejścia aktywnego jeszcze dalej na, nie tylko aktywizację sprzedaży, ale na rozpoznanie marki.

Po kolei postaram się w formie bardzo skrótowej zapoznać Państwa z najważniejszymi procesami współczesnego marketingu:

  • Następuje gwałtowny wzrost znaczenia social mediów
  • Cyfrowy obieg informacji zastępuje broszury, biura obsługi, czy nawet call center
  • Obrazy video w Internecie, obok blogów firmowych, stają się znaczącą pozycją w oddziaływaniu na klienta
  • „Inbound marketing” pozwala na samodzielne znalezienie przez klienta przekazu reklamowego
  • Obraz i video coraz częściej na smartfonach i tabletach
  • Marka znowu przebija się przez szum informacyjny, stając się poszukiwanym celebrytą Internetu – wzmacniają się długofalowe relacje z klientem.
  • W tym wszystkim niestety często zapomina się o marketingu mix, który zawsze, czy to w starym tradycyjnym ujęciu, czy też tym nowym, odgrywa kluczową rolę w formułowaniu gry marketingowej, konstrukcji kampanii, czy najskuteczniejszego dotarcia do klienta.

    Spotykam się z niewłaściwym nastawieniem do znaczenia poszczególnych pozycji marketingu mix, który składa się teraz z takich elementów jak: EVENTY (szczególnie w relacjach B2B), PR, SEO, CONTENT, SOCIAL MEDIA, EMAIL.

    Szczególnie SEO/Search Engine Optimization/, to najnowsze „zauroczenie dzisiejszych przedsiębiorców”. Spotkałem się z przypadkiem, że właściciel firmy postawił wszystko na pozycjonowanie stron oraz przekazów, rezygnując z innych narzędzi i możliwości. Taki przedsiębiorca nie rozumie, że to nie załatwi jego problemów, polegających na tym, że do tej pory w jego firmie nie używano nawet słowa marketing, a orientacja produkcyjna jest tam nadal najwyższym stopniem rozwoju.

    Jest rzeczą powszechnie zauważalną, że firmy chcą zaistnieć poprzez internet, pozycjonowanie stron, angażując do tego albo firmy zewnętrzne albo własną obsługę, preferując coraz bardziej agresywny charakter działań. Natomiast nie poświęca się niejednokrotnie należytej uwagi contentowi czyli marketingowi treści. To musi być spójne, zalecam żeby PRowców w firmach, którzy pozostali po likwidacji działów marketingu, przekształconych w działy obsługi klienta, skierować do obsługi tworzonych komunikatów: raportów, artykułów, opracowań, badań, infografiki, webinariów oraz materiałów video. Idealnym stanem byłoby, gdyby ta osoba, odpowiedzialna za SEO, równocześnie była (spotkałem się z takim określeniem) e-poetą. Myślę, że taki zawód, na wzór istniejącego już mechatronika, powstanie w najbliżej przyszłości.

    Życzę Państwu w Nowym Roku pokonania barier – szczególnie w zarządzaniu. Chętnie w ramach WZP Lewiatan, pomożemy rozwiązać problemy, wynikające z przemian, zachodzących w podejściu do współczesnego marketingu.

    Andrzej Drygas
    Doradca Zarządu WZP Lewiatan