II generacja hybrydowych Solarisów

Solaris Bus & Coach SA dostarczył klientom dwa pierwsze autobusy Solaris Urbino 18 Hybrid II generacji. Dzięki mniejszemu silnikowi Diesla producentowi udało się bardziej ograniczyć zużycie paliwa, a wiec i zwiększyć ekonomiczność pojazdów. Pierwsze egzemplarze wyjechały na ulice Bremy i Hanoweru. Kolejne hybrydowe Solarisy II generacji trafią do klientów z Polski i Niemiec w najbliższych tygodniach.2 lata po premierze pierwszego Solarisa Urbino 18 Hybrid, firma znacząco rozwinęła technologię hybrydowego napędu. Najważniejszym elementem unowocześnień jest zmniejszenie pojemności dieslowskiego silnika, którego praca wspierana jest przez silniki elektryczne. Nowy silnik Cummins ISBe5 250B o pojemności 6.7 (178 kW) jest oszczędniejszy niż jego poprzednik. Niezależne badania potwierdziły spadek zużycia paliwa o ok. 24 % w stosunku do tradycyjnego spalinowego napędu.Jako napęd hybrydowy nadal stosuje się system Ep firmy Allison Transmission. Moduł składający się z dwóch silników elektrycznych, o mocy 75 kW każdy, sprawdził się w hybrydzie I generacji. System zoptymalizowano do współpracy z nowym silnikiem, jednak bez konieczności zmian jego parametrów. Energia odzyskiwana w trakcie hamowania, tak jak dotychczas, gromadzona jest w niklowo- metalowo- wodorkowych bateriach zamontowanych na dachu pojazdu.

Krzysztof Olszewski, prezes Solaris Bus & Coach SA: – Za sprawą redukcji mocy silnika oraz ograniczenia jego wagi ponownie udało się wypracować mniejsze zużycie paliwa. I generacja hybrydowego Solarisa zużywała o ok. 15 % mniej paliwa w stosunku do autobusów z tradycyjnym napędem. Liczymy, iż druga odsłona naszego autobusu będzie zużywać 20-30% paliwa mniej niż podobnej wielkości pojazdy ze spalinowym silnikiem. Pierwsze badania, przeprowadzone przez TUV SUD-Gruppe, potwierdzają nasze obliczenia.

TUV SUD Auto Cz s.r.o. przeprowadził badania w Pradze, porównując zużycie Solaris Urbino 18 Hybrid oraz Solaris Urbino 18 z tradycyjnym silnikiem Diesla. Wyniki testów potwierdziły redukcję zużycia paliwa o ok 23%. – Poprzez kolejne optymalizacje pracy elementów napędu umożliwimy, w najbliższym czasie, dalsze ograniczenia zużycia paliwa – zapowiedział Krzysztof Olszewski. – Pamiętajmy, że mniejsze zużycie paliwa to jednocześnie ograniczenie emisji szkodliwych dla środowiska substancji, między innymi CO2, NO2 oraz cząstek stałych.

W Solarisie Urbino 18 Hybrid II generacji elementy zespołu napędowego znajdują się w drugim wagonie autobusu, podobnie jak w tradycyjnych pojazdach. Silnik wstawiany jest pionowo w tylnej części drugiego wagonu, a napęd przenoszony jest na trzecią oś autobusu.

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater