Elektryczny Solaris w Brunszwiku

W Brunszwiku oficjalnie zaprezentowano ładowany indukcyjnie autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric. Po prezentacji pojazd przejechał dwukrotnie trasę pokazową, a następnie wyruszył w regularny kurs na jednej z linii. Jest to pierwszy z pięciu elektrycznych Solarisów, które trafią do Brunszwiku jeszcze w tym roku.

Solaris Urbino 12 electric jest ładowany indukcyjnie. Oznacza to, że pod jego podłogą zostało zamontowane urządzenie, którego zadanie polega na bezdotykowym pobieraniu energii z ładowarek, umieszczonych w infrastrukturze przystankowej. Kilka minut wystarczy, aby uzupełnić energię elektryczną w bateriach i kontynuować jazdę. Zaprezentowany autobus jest pojazdem cichym i całkowicie bezemisyjnym, a indukcyjne ładowanie Primove firmy Bombardier pozwoliło na zamontowanie w nim baterii o pojemności 60 kWh, które zajmują niewiele miejsca.

To nie jedyny elektryczny, ładowany indukcyjnie autobus polskiego producenta, który w tym roku wyjedzie na ulice Brunszwiku. Firma z Bolechowa dostarczy również cztery przegubowe modele Urbino 18 electric, które z kolei zostaną wyposażone w baterie o pojemności 90 kWh. Będą to pierwsze osiemnastometrowe elektryczne Solarisy. Miejscowy przewoźnik Braunschweiger Verkehrs AG, w ramach podpisanej umowy, posiada również opcję na zakup dodatkowego pojazdu.

Braunschweiger Verkehrs AG nabywa elektryczne Solarisy w ramach projektu „Emil”. Rozwinięcie tego skrótu w polskim tłumaczeniu oznacza „elektromobilność poprzez indukcyjne ładowanie” i zakłada zastosowanie na szeroką skalę elektrycznych pojazdów ładowanych w ten sposób. Pierwszy etap projektu polega na zagwarantowaniu obsługi linii okalającej centrum miasta tylko przez autobusy elektryczne.

Solaris dostarczy w tym roku również szereg innych autobusów elektrycznych. Będą to m.in. dwa Urbino 12 electric z systemem ładowania plug-in zamówione przez Düsseldorf. Zostały one wyposażone w baterie o pojemności 210 kWh. Dodatkowo będą przygotowane do zamontowania na dachu pantografu służącego do szybkiego ładowania kontaktowego. Jest to rozwiązanie zaprojektowane i przedstawione przez polską firmę w ub. roku na targach branżowych.

Pierwszy elektrobus pojawi się również na rynku szwedzkim, w miejscowości Västerås. Szwedzki Urbino 12 electric będzie wyposażony w system ładowania plug-in. Bateria o pojemności 160 kWh będzie podzielona na kilka modułów. Dwa z nich, po 40 kWh każdy, zostaną umieszczone na dachu, a kolejne dwa z tyłu pojazdu, po jego lewej stronie. Dzięki temu równomiernie rozłożony zostanie nacisk na obie osie. Autobus wyposażony ma być w piec gazowy, który zasilany będzie z dwóch butli, umiejscowionych na dachu pojazdu.

Hochbahn, przewoźnik z Hamburga zakupił natomiast dwa autobusy elektryczne Solaris Urbino 18,75 electric z wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg. Tym samym będą to najdłuższe, oferowane przez polskiego producenta, modele z napędem elektrycznym. Pojazdy zasilane będą z baterii o pojemności 120 kWh. Nowością jest natomiast ładowanie baterii przy pomocy wodorowego ogniwa paliwowego firmy Ballard o mocy 101 kW.

Źródło: wnp.pl

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater