Elektryczne Solarisy dla Hanoweru

„Nasza wizja: zero emisji” – pod tym hasłem rozpoczęły się w Hanowerze jazdy testowe trzech autobusów Solaris Urbino 12 electric nowej generacji.

Solaris wygrał w ubiegłym roku ogólnoeuropejski przetarg na dostawę systemu transportu bezemisyjnego, tzn. zarówno pojazdów elektrycznych, jak i infrastruktury ich ładowania. Przedsiębiorstwo üstra, które wybrało polską ofertę, już od wielu lat z powodzeniem współpracuje z producentem z Bolechowa. Po ulicach Hanoweru jeżdżą więc pojazdy spalinowe marki Solaris, ale również autobusy hybrydowe, a od teraz także elektryczne.

Nowe Solarisy Urbino 12 electric dla Hanoweru wyposażone są w szereg rozwiązań, które mają zapewnić ich efektywną jazdę oraz niskie koszty eksploatacyjne. W 12-metrowych autobusach została zamontowana oś ZF AVE 130, w której konstrukcję wbudowane są dwa niezależne silniki elektryczne. Rozwiązanie ma pozwalać na lepsze wykorzystanie przestrzeni pasażerskiej, a także obniżać masę pojazdu. W elektrobusach zostały zastosowane litowo-tytanowe baterie o pojemności 125 kWh, które w połączeniu z ładowaniem pantografowym dają niemal nieograniczone możliwości eksploatacyjne. Podczas jazdy pasażerowie mogą na bieżąco obserwować na monitorze stan naładowania baterii. Pojazdy są wyposażone w dwie rampy dla osób niepełnosprawnych – elektryczną i manualną. Dodatkowo w pojazdach będzie dostępna bezprzewodowa sieć wi-fi.

Urbino 12 electric dla Hanoweru posiadają innowacyjny system ładowania dachowego, który pozwala im kursować na linii przez cały dzień, bez konieczności powrotu do zajezdni. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu zewnętrznej ładowarki o mocy do 450 kW, znajdującej się na trasie przejazdu. Pojazdy pobierają energię elektryczną za pośrednictwem pantografu. Proces ładowania trwa 4 – 6 minut i umożliwia całodzienne odbywanie kursów. Nocą w zajezdni baterie ładowane są przy pomocy masztu do ładowania pantografowego lub przez tradycyjną wtyczkę, przy użyciu ładowarek o mocy 32 kW.

Do ładowania elektryków na linii wykorzystywany jest prąd pobierany z miejskiej linii tramwajowej. Dzięki wykorzystaniu energii z sieci tramwajowych üstra nie potrzebuje własnych podstacji zasilających do zaopatrywania ładowarek w energię elektryczną. Dodatkowe oszczędności daje system rekuperacji – że podczas hamowania, energia jest oddawana do baterii trakcyjnych.

Jazdy testowe mają sprawdzić możliwości autobusów oraz infrastruktury ładowania podczas codziennych kursów. Mają też wskazać ewentualne pola, wymagające optymalizacji. Wyniki testów będą pomocne przy rozpoczęciu kursów z pasażerami oraz podczas planowania wprowadzenia autobusów elektrycznych na kolejne linie w stolicy Dolnej Saksonii, co stanowi długofalowy cel hanowerskiego przewoźnika üstra. Projekt jest współfinansowany przez Federalne Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Reaktorów Atomowych.

Elektryczne autobusy marki Solaris są obecne na niemieckim rynku od dwóch lat. Bezemisyjne pojazdy jeżdżą, oprócz Hanoweru, także na ulicach Berlina, Brunszwiku, Drezna, Düsseldorfu, Hamburga oraz Oberhausen.

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater