Solaris prezentuje: Urbino 18 electric

Rosnące doświadczenie Solarisa w produkcji i eksploatacji autobusów elektrycznych pozwala na dynamiczny rozwój tej gamy pojazdów. Solaris Urbino 18 electric jest kontynuacją drogi, którą polski producent obrał, prezentując swój pierwszy elektrobus w 2011 r. Elektryczne Solarisy mogą posiadać dokładnie taką konfigurację napędu i ładowania baterii, jakiej potrzebuje odbiorca. Inżynierowie Solarisa tworzą pojazd m.in. zgodnie z podaną charakterystyką i długością linii, którą obsługiwać ma Urbino electric. Dobierają odpowiednią długość pojazdu, moc baterii i system ładowania. Efektem prac jest pojazd odpowiadający potrzebom zamawiającego, optymalny dla danej trasy i posiadający oczekiwane możliwości operacyjne.
Przykładem autobusu skrojonego dokładnie wg życzeń klienta jest prezentowany na targach InnoTrans w Berlinie – Solaris Urbino 18 electric. To jeden z czterech przegubowych, elektrycznych modeli marki, które tuż po zakończeniu imprezy targowej trafią do klienta Braunschweiger Verkehrs-GmbH. Zamontowany w nich system bezstykowego ładowania pozwala na zastosowanie stosunkowo niewielkiej baterii o pojemności 90 kWh. Umieszczono ją na dachu, tuż nad tylną osią. Rozwiązanie to sprawia, że autobus pozbawiony jest typowej wieży silnika, dzięki czemu znajduje się w nim ponad 50 miejsc siedzących.

Pojazd napędza silnik trakcyjny o mocy 240 kW. Dostawcą indukcyjnego systemu ładowania baterii jest firma Bombardier. Pod podłogą montowane jest urządzenie, które ma bezdotykowo pobierać energię elektryczną z ładowarek indukcyjnych umieszczonych w infrastrukturze przystankowej. Kilka minut powinno wystarczyć, aby uzupełnić pojemność baterii i swobodnie kontynuować jazdę. 4 Solarisy Urbino 18 electric po dotarciu do Brunszwiku będą obsługiwać linię okalającą centrum miasta. Autobusy pojawią się w Brunszwiku w ramach projektu „Emil”. Rozwinięcie tego skrótu w polskim tłumaczeniu oznacza „elektromobilność poprzez indukcyjne ładowanie” i zakłada zastosowanie na szeroką skalę pojazdów elektrycznych ładowanych indukcyjnie.

Przewoźnik Hochbahn z Hamburga zakupił od polskiego producenta dwa pojazdy elektryczne Solaris Urbino 18,75 electric z ogniwem wodorowym zwiększającym zasięg. Będą one korzystały z baterii o pojemności 120 kWh. Nowością jest ich ładowanie przy pomocy zasilanego wodorem ogniwa paliwowego marki Ballard o mocy 101 kW. Liczba powtórzeń procesu ładowania jest zaprogramowana i wynika z założenia, że ogniwo paliwowe włącza się tylko wtedy, kiedy jest potrzebne 100% jego mocy. Samo ładowanie baterii odbywa się podczas jazdy autobusu, co sprawia, że jego operacyjność jest równa pojazdom z silnikiem Diesla. Tankowanie wodorem będzie odbywało się raz dziennie, po powrocie do zajezdni.

Solaris realizuje wyznaczony cel, jakim jest coroczny wzrost udziału autobusów elektrycznych w całkowitej sprzedaży. Udaje się go realizować dzięki kolejnym kontraktom podpisanym na rynku niemieckim. Firma dostarczy m.in. berlińskiemu przewoźnikowi BVG 4 Urbino 12 electric z indukcyjnym systemem ładowania. Pierwszego nabywcę znalazł również autobus z ładowaniem pantografowym. Solaris Urbino 12 electric wyposażony w system szybkiego uzupełniania energii za pomocą pantografu zamontowanego na dachu pojazdu został kupiony przez Dresdner Verkehrsbetriebe AG. Już niebawem również w Düsseldorfie i szwedzkim Västerås elektryczne Solarisy wyruszą na regularne linie.

dyplom
Wielkopolski Związek Pracodawców Lewiatan
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Poznań
tel. 61 657 60 51
tel. 691 98 68 68
biuro@wzp.org.pl
www.wzp.org.pl
konfederacja lewiatan
Copyright by MindsEater